Sådan vedligeholder I relationerne midt i travlheden

Sådan vedligeholder I relationer - også midt i travlhed -Photo-mediaphotos-fra-Getty-Images-Signature

Sådan vedligeholder I relationerne midt i travlheden

Vi kender alle det at have travlt – og her mener jeg ikke blot en enkelt dag. Men en af de der spidsperioder, hvor vi ligger fuldstændig vandret. Når travlheden rammer, kan relationerne let glide i baggrunden. Din fokus er måske 100% på opgaven, dine mange deadlines og i det hele taget at levere et godt stykke arbejde uden fejl. Men forskning viser, at netop i disse perioder, har vi en tendens til at få skyklapper på og glemme hvordan vi påvirker hinanden. Det kan have store konsekvenser for samarbejde og trivsel og relationer på jobbet.

Travlhed og de menneskelige skyklapper

Flere videnskabelige studier har undersøgt, hvordan travlhed påvirker vores evne til at være opmærksomme på andre. En af de mest kendte er eksperimentet From Jerusalem to Jericho fra 1973 af Darley og Batson. Her blev teologistuderende bedt om at gå fra én bygning til en anden for at holde en prædiken – nogle om næstekærlighed og andre om et neutralt emne. På vejen mellem bygningerne, kom de forbi en person med synlige smerter.

Studiet viste, at jo mere travlt de studerende havde, jo mindre tilbøjelige var de til at stoppe og hjælpe. Og det var faktisk uanset om deres prædiken handlede om næstekærlighed eller noget helt andet… Travlhed skabte simpelthen en form for tunnelsyn, hvor de overså et andet menneskes behov.

Hvad skal i huske midt i travlheden?

Studiet viser, at travlhed gør os mindre tilbøjelige til at lægge mærke til andres behov og bidrage til fællesskabet. Vi kan tage tre vigtige pointer med os i arbejdslivet:

  1. Inden en presset periode starter, kan I sammen tage aktive valg for at bevare gode relationer.
  2. Husk dig selv på, at travlhed let fører til skyklapper – og sæt en intention om at være opmærksom før og under travle perioder.
  3. Når I er midt i travlheden, kan I have fastlagte aftaler om små faste aktiviteter, for at pleje relationerne

Hvad kan du selv gøre for relationerne i travle perioder?

Selv når travlheden presser på, kan du med få enkle greb styrke relationerne til dine kolleger. Det kræver ikke store tiltag – start med at stoppe op og reflektere over hvad der kunne virke for dig.

  • Husk hjernepauser: Når vi arbejder intensivt i længere tid, bliver hjernen træt, og vores evne til at koncentrere os og træffe gode beslutninger falder. Giv din hjerne mulighed for at restituere med en hjernepause. Så får du både mere overskud til opgaverne og til relationerne.
  • Brug mikropauser: Korte pauser mindsker stresshormoner og hjælper os med at bevare roen. En kort snak ved kaffemaskinen eller en venlig bemærkning til en kollega, kan være nok til at styrke jeres relationer.
  • Smil – det smitter: Noget så enkelt som et smil, øjenkontakt eller en venlig hilsen, kan gøre en travl dag lettere – både for dig selv og dine kolleger.
  • Tilbyd en kollega din hjælp: Spørg en kollega om der er noget, du kan hjælpe med – en simpel gestus, der viser omsorg og styrker samarbejdet.
  • Anerkend en kollega: Giv en hurtig anerkendelse eller tak – enten i en mail eller i forbifarten. Små anerkendelser øger motivationen og styrker jeres relationer.
  • Uventet venlighed: Tag en kop kaffe med til en kollega, som sidder med en deadline – eller som kommer direkte fra et andet møde.
Uventet venlighed: Tag en kop kaffe med til en kollega - Photo: AntonioGuillem fra Getty Images Pro

Hvad kan I sammen gøre for relationerne i travle perioder?

Tal åbent om den kommende travlhed, og aftal hvad I skal gøre som faste daglige/ugentlige relationsskabende aktiviteter. Noget som er overskueligt, og som I tror på vil have en gavnlig effekt.

  • Husk pauserne: Når vi har travlt, kan vi nemt tro, at det mest effektive er at arbejde uafbrudt – men forskning viser, at regelmæssige pauser faktisk øger produktiviteten. Book små pauser i jeres fælleskalender, det styrker også jeres relationer.
  • Fælles frokost: Aftal at I spiser frokost sammen. Og aftal at det ikke er ok at spise foran computeren. Forskning, at en rigtig frokostpause øger både produktivitet og trivsel.
  • Daglig check-ind: Sæt 5 minutter af, hvor alle kort deler:
    1) Hvad arbejder jeg på lige nu?
    2) Har jeg brug for hjælp?
    3) En lille sejr
  • Mikro-fejringer: Sæt 5-10 minutter af til at fejre når I har nået et delmål, en deadline, et projekt er afsluttet, eller måske blot at I har været gode til at løfte i flok i.
  • Walk & Talk-møder: Planlæg korte gå-møder (bare 10-15 min), hvor I 2 og 2 kan vende en opgave eller bare snakke om noget uformelt.
Walk & talk møder er gode til 1:1 møder - og giver jer samtidig mulighed for at fysisk pause fra skrivebordet - Photo by Rido via Canva Pro

Travlhed må ikke blive en undskyldning

Det er naturligt at få tunnelsyn, når vi er pressede. Men vi kan aktivt arbejde imod det, ved at stoppe op og se hinanden i øjnene – både før travlheden rammer, og når I står midt i den. Når I løbende har fokus på at styrke relationerne, øges arbejdsglæden og i sidste ende også resultaterne.


Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar