Naviger i travlheden

Naviger i travlheden phot by Pixelfit Getti Images Signature via Canva Pro

Naviger i travlheden

Vi lever i en tid, hvor travlhed mange steder er et vilkår, og hvis det bliver for meget, kan det få uønskede konsekvenser. Måske får du svært ved at prioritere din tid eller du gør for mange ting på én gang. Når vi er decideret pressede, kan det også medføre at vi bliver dårligere til aktivt at lytte, og til at føle empati med andre mennesker. (læs f.eks. From Jerusalem to Jericho)

Travlhed i sig selv er ikke dårligt
– men for meget travlhed over længere tid kan gå ud over både de faglige resultater og jeres relationer

Hvad sker der så, hvis vi husker at holde pauser og har bevidst fokus på hvordan vi navigerer i travlheden? Når vi stopper op, lytter til andre, og er åbne for ideer og muligheder som vi ikke selv tænkte på? Måske skulle du engang imellem sænke farten, for at stille flere spørgsmål, og finde ud af hvad det fører til – både i dit arbejde, samarbejde og relationerne med dine kolleger.

Hvad kan du gøre?

  1. Du skal naturligvis huske din worklife-balance, og ikke få alt for lange arbejdsdage over længere tid.
  2. Prioriter dine opgaver. Hav både en to-do liste og en could-do liste (se dette mandagstip).
  3. Du skal ligeledes huske at tage pauser i løbet af arbejdsdagen – også, og måske især, når du travlt (se dette mandagstip).
  4. Sæt tid af til at arbejde uforstyrret (se mandagstip om fokustid).
  5. Bed om hjælp (se dette mandagstip).
  6. Og så skal du huske, at gå ind i samtaler med nysgerrighed og åbenhed. Der er mulighed for, at din kollega udvider din horisont, kommer med viden du ikke havde, osv. Og når der er uenighed, er det værd at huske at andre måske nogen gange har mere ret, end du selv har.

Øv dig i intellektuel ydmyghed

Der er forholdsvis nye forsøg med det man kalder “intellektuel ydmyghed”, som defineres som i hvilken grad vi mennesker erkender, at vi kan tage fejl (Kilde: Leary et al, 2017).

Når du skal navigere i en situation, hvor der kan være forskellige synspunkter, skal du stille dig selv en række spørgsmål:

  • Hvordan kan den anden person være kommet frem til at tro, det de siger?
  • Hvilke værdier kan den anden person have, og hvorfor kan de have betydning for dem?
  • Har jeg alle oplysningerne?

Rigtig god fornøjelse med at blive en endnu bedre version af dig selv, og til at lytte mere opmærksomt på andre.


Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar