Mandagstip: To-do, could-do og have-done lister

5 enkle måder at skabe nærvær i din hverdag - Mandagstip-Photo-by-Chonesstoc-Canva-Pro-1200x675px.png

Mandagstip: To-do, could-do og have-done lister

Kender du det? Det er sidst på arbejdsdagen og et blik på din to-do liste får dig til at føle du ikke har nået noget i dag? Det er frustrerende at sidde tilbage med en følelse af at to-do-listen blot bliver længere og længere.

Inddel din to-do liste

Dette mandagstip handler netop om din to-do liste. I stedet for blot at have en enkelt liste, vil vi opfordre dig til at dele den op i en to-do-liste og en could-do-liste.

Er det ikke det samme, spørger du? Ja og alligevel nej. Tanken er at du skal have de absolut nødvendige opgaver på din to-do liste – resten skal over på din could-do liste – og dem løser du når du har tid til det.

Rent psykologisk vil der for mange være forskel på en liste over ting du kunne gøre i dag, og en liste over ting du skal nå i dag. Følelsen af at du selv vælger dagens opgaver og selv bestemmer over din tid, er faktisk utrolig væsentlig. Mange mennesker bliver nemlig stressede over hele tiden at blive mindet om de ting de ikke når.

Når du har fokus på det du ikke når, stresser du mere, og resultatet er at du faktisk når mindre. Men når du i stedet fokuserer på de ting du får gjort, forsvinder presset. Du bliver gladere og du når flere opgaver. Det er totalt i modsætning til den traditionelle forretningstankegang, som hævder, at jo større pres – des bedre ydeevne.

Synliggør de opgaver nu når

Derfor er det også vigtigt at du synliggør det opgaver du rent faktisk løser i dag – altså en have-done-liste. Hvis dine lister er elektroniske, er det nemt at overskue. Hvis ikke, så sæt evt. en streg hver gang du løser en ny opgave. Hvorfor? Fordi når du fokuserer på alle de ting du har nået og ikke på de ting du ikke når, bliver du faktisk mere stolt og mere effektiv.


Vores mandagstips er enkle, nemme og sjove ting du kan gøre for at øge din og andres arbejdsglæde, og starte ugen på allerbedste vis. Noget man kan gøre på højest 5 minutter. Når du prøver det, skriv en kommentar og lad os vide hvordan det gik.

Se alle vores mandagstips her

Skrevet af Patricia

Patricia spreder arbejdsglæde 'backstage' og holder styr på de administrative opgaver i Arbejdsglæde nu.

Skriv en kommentar