Brokketimen

Vi har fået en fantastisk og meget konkret idé af Johnny Rytterson, som er en af vores nyhedsbrevmodtagere. Johnny var en meget empatisk leder i det daværende Jydsk Rengøring og indførte med stor success, det han kaldte “Brokketimen”.

DagensLedertip

Hans idé går ud på at du som leder afsætter tid til at lytte til dine medarbejdere – noget vi her i Arbejdsglæde nu gør meget ud af at fortælle ledere når vi har ledertræninger; kend dine folk og lyt til dine folk!!

Johnny nævner vigtigheden af reflektion, og det er lige præcis det “Brokketimen” blev brugt til. Her er kan du læse hvordan “Brokketimen” fungerer:

Hvis dine medarbejdere “brokker” sig, viser de dig samtidigt en tillid til, at du har muligheden/magten/viljen til at ændre på tingene.
Tier de, har de mistet troen på dig som leder og du vil have rigtig svært ved at genskabe/opnå tillid, engagement og troen på dig som leder, fra medarbejdernes side.

Selv, har jeg som leder med stor succes indført brokketimen til teammøder, hvor det var tilladt at sige ALT, hvad man nu måtte havde på hjertet.

De første 2-3 brokketimer var hårde og svære/anstrengte, men derefter vendte stemningen til nærmest det modsatte.

Årsagen var at folk oplevede at de blev hørt, forstået og ikke mindst MØDT i deres frustrationer.

Der blev handlet, taget initiativ og forklaret på de ting der ikke stod til at ændre.
Og pludselig var alle om ikke 100% tilfredse så i det mindste i forståelse…

Sygefravær på 14% blev vendt til 0.4%
Fejl og “sjusk” blev minimeret til et absolut minimum
Og den gennerelle stemning og arbejdsmiljøet gik fra små-krigerisk til venskabelig og næsten hjertelig.

Mennesker som af religiøse og kulturelle årsager hadede hinanden udviste pludselig en fantastisk team spirit og gensidig hjælpsomhed.

Tusind tak til Johnny for at dele idéen om “Brokketimen” med os :-) Er der andre derude der har gode konkrete idéer I vil dele med andre, hører vi meget gerne om det.

Relaterede artikler:

Vores ledertips er enkle, simple og ikke mindst effektive ting du kan gøre for at øge din og dine medarbejderes arbejdsglæde.  Når du bruger vores ledertips på din arbejdsplads, vil vi rigtig gerne høre om det – skriv en kommentar herunder og lad os vide hvordan det gik. Se alle vores ledertips her 

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med. .

Skriv en kommentar