Skab tillid med ærlig kommunikation

Ledertip: Få det bedste ud af dine 1:1 medarbejdersamtaler photo_by_Melpomenem_Getty_Images_Pro

Skab tillid med ærlig kommunikation

Skab tillid til dine medarbejdere og det vil øge engagementet og motivationen i din organisation. Kommunikation er nøglen!

1. Jævnligt og oprigtigt

Når du kommunikerer både jævnligt og oprigtigt og involverer dine medarbejdere i virksomhedens tanker og målsætninger, skaber du tillid. Informer løbende om virksomhedens situation, fortæl hvordan det står til med økonomien, info fra ledelsesgangen (også ting der endnu ikke er besluttet) og fortæl om både afdelingens og hele virksomhedens målsætninger.  Hvis der sker en masse bag lukkede døre, vil det typisk medføre snakken i krogene og måske endda af den negative slags.

2. Husk de positive nyheder

Naturligvis er det vigtigt hvad og hvordan du kommunikerer. Del ikke kun de negative nyheder, men også de positive – små som store.  Når der er travlhed, sker det ofte at informationen oppefra bliver lidt formanende. Pas på ikke kun at kommunikere hvor meget I er bagud for budget, men at have ekstra fokus på hvor meget I rent faktisk har nået. På den måde motiverer du dine medarbejdere til at give den en ekstra skalle – de kan se at de, med deres indsats, gør en forskel.

3. Vær synlig

Vær jævnligt i kontakt og dialog med dine medarbejdere. Deltag på så mange team-/afdelingsmøder som muligt – vær synlig. Tag af og til en uforpligtende snak med med en af dine medarbejdere (5 minutter er nok) – og kom over en tid alle igennem. Det øger tilliden markant at de føler du lytter til dem.

4. Feedback

Feedback er væsentlig for arbejdsglæden – og dermed også medarbejderengagementet. Giv ros og anerkendende feedback når folk har fortjent det – og vær både konkret og specifik med hvad du anderkender. Ros både for indsats, adfærd og resultater. 

Der er jo også at ting der skal forbedres eller optimeres – måske sker der endda fejl, og du skal så give kritik/negativ udviklende feedback. Her er det super vigtig at være konstruktiv og igen så præcis og detaljeret som muligt. Hjælp medarbejderen med at forstå “problemet” og husk, at måden du gør det på er afgørende. Du skal ikke pakke det ind, men være konstruktiv på en både faglig og menneskelig måde.

Når du anerkender når en medarbejder har fortjent det, og giver udviklende feedback når det er på sin plads, ved dine medarbejdere at du er ærlig og at du vil dem det bedste. Du skaber tillid! Men bland ikke de 2 ting sammen, når du vil anerkende må er ikke komme et “men…”

Og sidst med ikke mindst, så er feedback er en gensidig dialog og går ikke kun én vej. Som virksomhed skal I skabe en feedbackkultur, hvor medarbejdere også kan give hinanden og dig som leder feedback.

5. Vær dig selv

Som leder er det vigtigt at du tør være dig selv – stadig professionel, men autentisk. Vis begejstring når tingene går godt, og vis gerne at du er skuffet, når tingene ikke går efter planen. Tal med dine medarbejdere om hvordan I fremover kan undgå at lave samme “fejl”, og inddrag dem i evalueringen. Lyt til dem – brug deres idéer, og du vil få deres tillid. Når du som leder tør vise sårbarhed giver det medarbejdere mod til at gøre det samme.

Relaterede artikler:

Vores ledertips er enkle, simple og ikke mindst effektive ting du kan gøre for at øge din og dine medarbejderes arbejdsglæde.  Når du bruger vores ledertips på din arbejdsplads, vil vi rigtig gerne høre om det – skriv en kommentar herunder og lad os vide hvordan det gik. Se alle vores ledertips her 

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar