Skab tillid med ærlig kommunikation
Skab tillid til dine medarbejdere og det vil øge engagementet og motivationen i din organisation. Kommunikation er nøglen!
1. Jævnligt og oprigtigt
Når du kommunikerer både jævnligt og oprigtigt og involverer dine medarbejdere i virksomhedens tanker og målsætninger, skaber du tillid. Informer løbende om virksomhedens situation, fortæl hvordan det står til med økonomien, info fra ledelsesgangen (også ting der endnu ikke er besluttet) og fortæl om både afdelingens og hele virksomhedens målsætninger. Hvis der sker en masse bag lukkede døre, vil det typisk medføre snakken i krogene og måske endda af den negative slags.
2. Husk de positive nyheder
Naturligvis er det vigtigt hvad og hvordan du kommunikerer. Del ikke kun de negative nyheder, men også de positive – små som store. Når der er travlhed, sker det ofte at informationen oppefra bliver lidt formanende. Pas på ikke kun at kommunikere hvor meget I er bagud for budget, men at have ekstra fokus på hvor meget I rent faktisk har nået. På den måde motiverer du dine medarbejdere til at give den en ekstra skalle – de kan se at de, med deres indsats, gør en forskel.
3. Vær synlig
Vær jævnligt i kontakt og dialog med dine medarbejdere. Deltag på så mange team-/afdelingsmøder som muligt – vær synlig. Tag af og til en uforpligtende snak med med en af dine medarbejdere (5 minutter er nok) – og kom over en tid alle igennem. Det øger tilliden markant at de føler du lytter til dem.
4. Feedback
Feedback er væsentlig for arbejdsglæden – og dermed også medarbejderengagementet. Giv ros og positiv feedback når folk har fortjent det – og vær både konkret og specifik med hvorfor du roser. Ros både for indsats og resultater. Der er jo også at ting der skal forbedres eller optimeres – måske sker der endda fejl, og du skal så give kritik/negativ feedback. Her er det super vigtig at være konstruktiv og igen så præcis og detaljeret som muligt. Hjælp medarbejderen med at forstå “problemet” og husk at måden du gør det på er afgørende. Du skal ikke pakke det ind, men være konstruktiv på en både faglig og menneskelig måde.
Når du roser når folk har fortjent det og giver kritik når det er på sin plads, ved dine medarbejdere at du er ærlig og at du vil dem det bedste. Du skaber tillid!
5. Vær dig selv
Som leder er det vigtigt at du tør være dig selv – stadig professionel, men dig selv. Vis begejstring når tingene går godt, og vis gerne at du er skuffet, når tingene ikke går efter planen. Tal med dine medarbejdere om hvordan I fremover kan undgå at lave samme “fejl”, og inddrag dem i evalueringen. Lyt til dem – brug deres idéer, og du vil få deres tillid.
Relaterede artikler:
- Dårlige ledere skaber frygt. Gode ledere skaber glæde
- Skal ledere fokusere på resultater eller mennesker? Svaret er ja!
- 10 måder du kan motivere dine medarbejdere på
Vores ledertips er enkle, simple og ikke mindst effektive ting du kan gøre for at øge din og dine medarbejderes arbejdsglæde. Når du bruger vores ledertips på din arbejdsplads, vil vi rigtig gerne høre om det – skriv en kommentar herunder og lad os vide hvordan det gik. Se alle vores ledertips her