Regelmæssig feedback
Alle ledere bør give løbende feedback til deres medarbejdere. Der er flere fordele at hente ved at give regelmæssig feedback, fremfor at gemme kommentarerne til den årlige MUS-samtale.
Flere og flere store succesfulde amerikanske virksomheder, såsom Accenture, GE, Deloitte, har allerede droppet deres årlige performance reviews og rankings. Man har simpelthen fundet ud af, at det ikke er gavnligt for medarbejdernes motivation og produktivitet at se tilbage på året der er gået. Ofte vil individuelle performancemålinger/rankings i stedet skabe frygt, spidse albuer og intern konkurrence.
Men ved hjælp af regelmæssig feedback kan du i stedet fremme både produktivitet, motivation og ikke mindst engagement – du skal som leder hele tiden hjælpe medarbejderen til at få succes med hans/hendes opgaver. Det kaldes ‘ledelse’.
Ledere skal være dygtige til den løbende dialog med sine medarbejdere, og til at kommunikere retning og mål og ikke mindst mening. Som leder er det vigtigt også at kommunikere “hvorfor” og naturligvis selv gå forrest – i handling og ikke kun med ord.
Så dette ledertip er såre simpelt: Giv løbende feedback (når tingene sker) og aftal opgaver og handling udfra denne.
Relaterede artikler:
- Skab tillid med ærlig kommunikation
- Skal ledere fokusere på resultater eller mennesker? Svaret er ja!
- Er du en god eller inspirerende chef?
- 10 måder du kan motivere dine medarbejdere på
Vores ledertips er enkle, simple og ikke mindst effektive ting du kan gøre for at øge din og dine medarbejderes arbejdsglæde. Når du bruger vores ledertips på din arbejdsplads, vil vi rigtig gerne høre om det – skriv en kommentar herunder og lad os vide hvordan det gik. Se alle vores ledertips her