Konkrete tips til at pleje relationerne på jeres arbejdsplads
Gode relationer på arbejdspladsen er en af de vigtigste kilder til arbejdsglæde og trivsel. Når vi føler os forbundne med vores kolleger, oplever vi større engagement, øget produktivitet og en dybere mening i vores daglige arbejde. Forskning viser, at et stærkt socialt netværk på jobbet, ikke kun forbedrer vores mentale sundhed, men også vores fysiske velbefindende.
Derfor skal I som virksomhed løbende arbejde med at skabe fællesskaber – både faglige og sociale.
Her er det nogle overordnede fokusområder I som virksomhed, ledergruppe eller arbejdsmiljøgruppe kan kan tænke over. Under hvert fokusområde finder du konkrete tips til at pleje relationerne:
1. Gør det let at tale sammen – også om det, der er svært
Tillid opstår, når vi føler os trygge ved at sige vores mening – også når vi er i tvivl, usikre eller har begået en fejl. Skab en kultur, hvor det er naturligt at dele tanker og ideer, uden frygt for at blive gjort til grin eller blive affærdiget.
We don’t make mistakes, we have learning moments
Garry Ridge, tidligere CEO hos WD-40
2. Involver medarbejdere i beslutninger, der påvirker dem
Når medarbejdere bliver hørt og taget med på råd, føler de sig værdsatte og engagerede. Det kan være så enkelt som at spørge: “Kan vi forbedre denne arbejdsgang?” og inddrage teamet i at finde nye løsninger. Giv plads til, at alle kan komme til orde – ikke kun dem der altid “råber op”.
3. Skab en anerkendende kultur
Vi har alle brug for at føle os set og værdsat. Anerkend ikke kun de store præstationer, men også den daglige indsats, de små meningsfulde fremskridt og den ekstra håndsrækning til en kollega. Et simpelt “godt gået” eller “tak” kan gøre en stor forskel. Gør det til en vane at anerkende hinanden – både individuelt og i fællesskab. Gør det let for medarbejdere at anerkende hinanden, ved at have nogle værktøjer der er tilgængelige for alle.
4. Skab små åndehuller med kollegerne
En kop kaffe med en kollega, en uformel snak ved kaffemaskinen eller en walk & talk, kan være guld værd. Hav løbende planlagte sociale aktiviteter! Men sørg også for at det er let at have daglige, spontane interaktioner, der kan styrke relationerne.
5. Indret arbejdspladsen, så relationerne kan blomstre
Hvordan ser jeres fællesområder ud? Er der steder, hvor medarbejderne naturligt mødes og falder i snak? Indret jeres arbejdsplads med områder hvor der er naturligt at socialisere.
6. Gør samarbejde vigtigere end konkurrence
En arbejdsplads med intern konkurrence er ikke en sund og glad arbejdsplads. Fremhæv, hvordan I når de bedste resultater sammen – og beløn fælles indsats og samarbejde i stedet for at fokusere på individuelle præstationer.
Gode relationer opstår ikke af sig selv – skab dem bevidst
Arbejdsglæde og gode relationer kommer ikke af sig selv – de skal dyrkes bevidst. Ovennævnte tiltag kræver ikke store investeringer – bare lidt omtanke og en fælles indsats. Beslut jer for hvad I vil gøre, for løbende at pleje jeres relationer! Og HUSK hvis I ikke arbejder på samme lokation (eller nogen arbejder hjemmefra), skal i også planlægge fælles ting der inkluderer dem på distancen.
Måske var det en god idé at nedsætte et arbejdsglædeudvalg, som kunne være tovholdere på jeres “projekt arbejdsglæde”.
Relaterede artikler:
- Styrken ved gode relationer på jobbet
- Ny forskning: Gode relationer på arbejdspladsen er vigtig
- Husk relationerne i forandringstider
- Sæt tid af til dine kolleger
- Tips til at skabe og pleje relationerne
- Ledertip: Skab gode relationer til dine medarbejdere på distancen
- En anerkendende feedback kultur gør os gladere og mere effektive