Konkrete tips til at pleje relationerne på jeres arbejdsplads

Relationer i praksis - 6 konkrete fokusområder I kan fokusere på med masser at tips til at pleje relationer Photo-by-patpitchaya-fra-Getty-Images-Pro

Konkrete tips til at pleje relationerne på jeres arbejdsplads

Gode relationer på arbejdspladsen er en af de vigtigste kilder til arbejdsglæde og trivsel. Når vi føler os forbundne med vores kolleger, oplever vi større engagement, øget produktivitet og en dybere mening i vores daglige arbejde. Forskning viser, at et stærkt socialt netværk på jobbet, ikke kun forbedrer vores mentale sundhed, men også vores fysiske velbefindende.

Derfor skal I som virksomhed løbende arbejde med at skabe fællesskaber – både faglige og sociale.

Her er det nogle overordnede fokusområder I som virksomhed, ledergruppe eller arbejdsmiljøgruppe kan kan tænke over. Under hvert fokusområde finder du konkrete tips til at pleje relationerne:

1. Gør det let at tale sammen – også om det, der er svært

Tillid opstår, når vi føler os trygge ved at sige vores mening – også når vi er i tvivl, usikre eller har begået en fejl. Skab en kultur, hvor det er naturligt at dele tanker og ideer, uden frygt for at blive gjort til grin eller blive affærdiget.

Tips til hvad I kan gøre for at pleje relationerne:

– Start hvert teammøde med en hurtig runde, hvor alle deler én ting, der går godt. Efterfølgende runde handler så om en udfordring de evt. har.

– Hav en succesbowle og en brølerbowle

– Månedens læring: del de udfordringer I har haft og fortæl hvad I har lært.

We don’t make mistakes, we have learning moments

Garry Ridge, tidligere CEO hos WD-40

2. Involver medarbejdere i beslutninger, der påvirker dem

Når medarbejdere bliver hørt og taget med på råd, føler de sig værdsatte og engagerede. Det kan være så enkelt som at spørge: “Kan vi forbedre denne arbejdsgang?” og inddrage teamet i at finde nye løsninger. Giv plads til, at alle kan komme til orde – ikke kun dem der altid “råber op”.

Tips til hvad I kan gøre for at pleje relationerne:

– Lav en fast innovationsrutine, hvor medarbejdere kan komme med forslag og idéer – f.eks en slags hackathon hvor I idéudvikler.

– Kvartalsmæssige feedbacksessioner, hvor I evaluerer på jeres arbejdsrutiner.

– Høringsrunde før en forandring, hvor medarbejdernes input bruges i implementering af forandringen.

3. Skab en anerkendende kultur

Vi har alle brug for at føle os set og værdsat. Anerkend ikke kun de store præstationer, men også den daglige indsats, de små meningsfulde fremskridt og den ekstra håndsrækning til en kollega. Et simpelt “godt gået” eller “tak” kan gøre en stor forskel. Gør det til en vane at anerkende hinanden – både individuelt og i fællesskab. Gør det let for medarbejdere at anerkende hinanden, ved at have nogle værktøjer der er tilgængelige for alle.

Tips til hvad I kan gøre for at pleje relationerne:

– Skab en fysisk eller digital rosevæg (Wall of Appreciation), hvor medarbejdere kan anerkende hinanden.

– Lav små anerkendende kort som alle kan give til hinanden.

OBS: sørg altid for at anerkendelse er konkret, så du skriver hvad du anerkender, og hvad det har betydet for dig/jer.

4. Skab små åndehuller med kollegerne

En kop kaffe med en kollega, en uformel snak ved kaffemaskinen eller en walk & talk, kan være guld værd. Hav løbende planlagte sociale aktiviteter! Men sørg også for at det er let at have daglige, spontane interaktioner, der kan styrke relationerne.

Tips til hvad I kan gøre for at pleje relationerne:

– “Fika” Planlæg en daglig eller ugentlig fælles pause uden dagsorden – bare for at tale sammen.

Trivselsgrupper hvor medarbejdere matches med en erfaren kollega for både faglig og social støtte.

– Undgå ryg-til-ryg møder, og skab rum til at medarbejderne kan have spontane samtaler mellem møderne.

– Frokost-date-uge hvor I spiser frokost med 3 nye kolleger hver dag.

5. Indret arbejdspladsen, så relationerne kan blomstre

Hvordan ser jeres fællesområder ud? Er der steder, hvor medarbejderne naturligt mødes og falder i snak? Indret jeres arbejdsplads med områder hvor der er naturligt at socialisere.

Tips til hvad I kan gøre for at pleje relationerne:

– Et fælles kaffeområde, hvor der er højborde eller møbler hvor det er naturligt at falde i snak.

– Et frokostområde der inviterer til samtale (og hvor akustikken er god).

– Hav en “Kend din kollega-væg”, hvor medarbejderne kan skrive om hobbyer og finde fælles interesser. Det kunne også være billeder af jer alle som børn, og så skal I gætte hvem der er hvem.

6. Gør samarbejde vigtigere end konkurrence

En arbejdsplads med intern konkurrence er ikke en sund og glad arbejdsplads. Fremhæv, hvordan I når de bedste resultater sammen – og beløn fælles indsats og samarbejde i stedet for at fokusere på individuelle præstationer.

Forslag til hvad I kan gøre:

– Månedlig vidensdeling, hvor I skiftes til at dele jeres ekspertviden eller ny læring.

– Stop med at fejre individuelle præstationer – anerkend et team eller afdeling som hjælper hinanden og har et godt samarbejde.

– Tværgående projekter, så relationerne (og resultaterne) også skabes på tværs af organisationen.

Gode relationer opstår ikke af sig selv – skab dem bevidst

Arbejdsglæde og gode relationer kommer ikke af sig selv – de skal dyrkes bevidst. Ovennævnte tiltag kræver ikke store investeringer – bare lidt omtanke og en fælles indsats. Beslut jer for hvad I vil gøre, for løbende at pleje jeres relationer! Og HUSK hvis I ikke arbejder på samme lokation (eller nogen arbejder hjemmefra), skal i også planlægge fælles ting der inkluderer dem på distancen.

Måske var det en god idé at nedsætte et arbejdsglædeudvalg, som kunne være tovholdere på jeres “projekt arbejdsglæde”.


Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar