Forskning: En anerkendende feedback kultur gør os gladere og mere effektive

Forskning Anerkendende kultur gør os gladere og mere effektive - Photo fizkes fra Getty Images

Forskning: En anerkendende feedback kultur gør os gladere og mere effektive

En undersøgelse fra Harvard Business School har undersøgt hvad anerkendende feedback gør ved os på jobbet.

Her er resultatet:

I undersøgelsen blev deltagerne bedt om at løse forskellige problemer. Lige før de gik i gang, fik halvdelen af deltagerne en email fra en kollega eller en ven, der beskrev en situation hvor han eller hun levede op til sit allerbedste.

De der læste positive udsagn om sig selv, klarede sig langt bedre, var mere kreative i deres tilgang og var mindre stressede end de andre.

F.eks. havde deltagerne 3 minutter til at løse Dunckers stearinlys-opgave (en klassisk opgave i kreative problemløsning). 51% af deltagerne som lige havde fået ros løste opgaven – mens kun 19% af de øvrigt lykkes med det.

De der fik anerkendelse var også væsentligt mindre stressede end kontrolgruppen.

I undersøgelsen implementerede de ‘best possible self’-øvelsen (Øvelsen giver dig mulighed for at reflektere over din positive indvirkning og bidrag til andre). Og udbyttet var bedre præstation, reduceret følelsesmæssig udmattelse samt lavere personaleomsætning et år efter ansættelse.

Denne undersøgelse (og mange andre) viser at anerkendende feedback, ikke bare gør os gladere, men også mere produktive, kreative og mindre stressede.

Men når vi spørger vores kunder om de har fået anerkendelse den seneste uge på job, svarer ca 1/3 at det har de slet ikke. Lad os nu være realistiske at sige, at ikke alle havde brug for det – og nogle havde heller ikke fortjent det. Men, vi hører desværre ofte fra medarbejdere, at de sjældent får et skulderklap, men kritik kan falde når som helst.

Manglende ros og anerkendelse går ud over arbejdsglæden

I vores undersøgelse fra 2023 om dårlige dage på jobbet, stillede vi spørgsmålet:

Sidst du havde en dårlig dag på jobbet, hvilke arbejdsmæssige faktorer var så med til at gøre den dårlig?”

41,4% af de adspurgte svarede, at sidst de havde en dårlig dag på jobbet, var det bl.a. fordi de manglede ros og anerkendelse. Undersøgelsen nævner ikke noget om fra hvem anerkendelsen skal komme – det kan være fra din leder, en kollega, en kunde/borger eller måske fra en samarbejdspartner.

Så selvom vi ikke alle har lige meget/ofte brug for at blive anerkendt, så tegner det alligevel et billede af, at vi mister arbejdsglæden hvis vi føler vi har fortjent anerkendelse, men ikke får det.

Sådan skaber I en anerkendende kultur på jeres arbejdsplads

Derfor skal der skabes en anerkendende kultur. Hav en praksis som gør det let for jer at anerkende hinanden. Her er nogle eksempler på simple skridt:

  • Indfør positiv feedback på jeres møder
  • Brug en online platform til at anerkende hinanden
  • Del ros fra kunder/borgere/samarbejdspartnere/ledelsen
  • Send en anerkendende email
  • Skriv en anerkendende besked, og læg den til en kollega
  • Brug små anerkendende kort
  • Hav en anerkendende stafet (i en periode)
  • Sig det!
  • Bed om anerkendende feedback – spørg hvad du gør godt.

Psykologien bag positiv feedback

Værdien af anerkendelse ligger ikke kun i selve handlingen, men også i den psykologiske effekt, den har på medarbejderne.

En af de centrale psykologiske faktorer bag effekten af anerkendelse er behovet for bekræftelse og social accept. Mennesker har en grundlæggende trang til at blive anerkendt og værdsat af andre, og dette behov er også til stede på arbejdspladsen. Når medarbejdere modtager anerkendelse for deres indsats, tilfredsstiller det deres behov for bekræftelse og styrker deres selvværd.

Derudover har anerkendelse en stor indflydelse på en persons selvværd og selvtillid. Når medarbejdere modtager anerkendelse for deres præstationer, øger det deres selvværd og selvtillid, hvilket gør dem mere tilbøjelige til at tage nye udfordringer op og lykkes i deres roller. Denne positive forstærkningscirkel skaber en kontinuerlig udvikling af bedre præstationer og øget motivation.


Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar