Sådan giver du udviklende feedback

Sådan giver du udviklende feedback - Photo fizkes fra Getty Images

Sådan giver du udviklende feedback

Det at give og modtage feedback i organisationer er en kompleks og uforudsigelig proces. Og dette gælder både anerkendende og udviklende feedback. Vi er alle sammen forskellige, og ønsker forskellige doser af feedback. Men det mange kan have svært ved at give effektivt, er den udviklende feedback.

Forskning viser, at modtagerens parathed til at modtage udviklende feedback er en afgørende faktor for, om feedbacken fører til reelle ændringer i adfærd. Hvis en person ikke er klar til at modtage feedback, kan den enten blive ignoreret eller – endnu værre – skabe modstand. Det reducerer chancerne for positiv udvikling og skaber samtidig også nedgang i motivation og performance.

Vær sikker på at modtageren er parat til at modtage din feedback. Spørg om lov.

Arlette Bentzen, Arbejdsglæde nu

Her får du vores bud på, hvordan du bedst muligt, giver en kollega, medarbejder eller måske samarbejdspartner udviklende feedback.

Udviklende feedback er en essentiel del af både personlig og faglig udvikling. Uanset hvor godt du kender dine egne styrker og svagheder, kan du ikke få det fulde billede uden input fra andre. Og først når du ved hvad du kan arbejde med kan du begynde at skabe nye vaner. Og særligt udviklende feedback skal gives med omtanke.

8 tip til udviklende feedback

For at få den bedste effekt af udviklende feedback, bør I først og fremmest sikre jer, at der i virksomheden generelt, er en åben og støttende kultur, hvor modtagerne føler sig trygge og parate til at give, modtage og handle på feedback.

Vigtigt når du giver udviklende feedback:

  1. Giv ALTID feedback ud fra et ønske om at hjælpe. Vær konstruktiv!
  2. Vær sikker på at modtageren er parat til at modtage din feedback. Spørg om lov. Det lyder måske mærkeligt – især hvis du er chefen – men det gør personen mere modtagelig for at tage feedbacken til sig, hvis du starter samtalen med: “Må jeg give dig noget feedback?”. Spørg også gerne ind til hvornår det vil passe, måske er vedkommende ikke parat lige nu og her.
  3. Vælg et tidspunkt og sted, hvor I begge har både tid og ro til at diskutere feedbacken. Altid under 4 øjne og ikke for lang tid efter situationen.
  4. Vær specifik, og brug konkrete eksempler, frem for at generalisere.
  5. Vær respektfuld. Formuler din udviklende feedback på en positiv og støttende måde. Vis at du gør det for at hjælpe. Bliv aldrig personlig!
  6. Vær nysgerrig. Spørg ind til modtagerens synspunkter – og lyt aktivt.
  7. Vær sikker på at modtageren forstår din feedback.
  8. Spørg om der er noget du kan gøre/hjælpe med i forhold til at støtte eller på anden måde hjælpe fremadrettet.
8 tip til dig når du giver udviklende feedback

Hvis feedback håndteres klodset, uden respekt og hensyntagen til modtageren, vil det enten blive ignoreret eller føre til at vedkommende trækker sig – både mentalt og fysisk. Det kan endda føre til dårligt selvværd og følelsen af mangel på respekt.

Og sidst men ikke mindst: HUSK OGSÅ AT GIVE POSITIV OG ANERKENDENDE FEEDBACK!

Bed om udviklende feedback

Det vil gavne din udvikling, hvis du engang imellem beder om at få feedback. Selvom du synes at du kender dine styrker og svagheder ret godt, vil input fra andre hjælpe dig med at forstå, hvordan det du siger og gør påvirker andre. Og det vil være en del af din faglige udvikling.

Så selvom udviklende feedback måske sætter fokus på dine dårligere sider eller svagheder, skaber det en enorm mulighed for forbedring, når den ses i det rigtige lys.

Modtageren skal være parat til at modtage udviklende feedback

En teori der belyser det med at modtageren skal være parat til at modtage udviklende feedback, er Trans-theoretical Model of Change (TTM), også kendt som “Stages of Change”-modellen. Ifølge denne model gennemgår vi mennesker forskellige stadier af parathed til forandring.

Effektiviteten af udviklende feedback, er altså tæt forbundet med, hvilket stadie vi som modtager befinder os på. Hvis feedback gives når vi ikke er parate til at modtage (har givet accept) er sandsynligheden for adfærdsændring lav. Men når vi har givet grønt lys, når vi er parate til at modtage, øger chancen for succesfuld ændring sig drastisk. Du bør altså spørge om lov, og vente til modtageren er klar.


Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar