Resultat fra vores undersøgelse om dårlige dage på jobbet

Resultat fra vores undersøgelse om dårlige dage på jobbet

Alle har en dårlig dag på jobbet fra tid til anden. En dårlig arbejdsdag er en dag, hvor du bare har det rigtig skidt. Arbejdsglæden mangler helt, og når du kommer hjem, har du i hvert fald ikke lyst til flere af den slags dage.

Vi har via vores nyhedsbrev, foretaget en undersøgelse om dårlige dage på jobbet, og vi har fået knap 600 besvarelser. Her får du de mest relevante resultater fra målingen.

Hvad ødelægger arbejdsglæden?

Vi er interesseret i, hvad der er årsag til at deltagerne i undersøgelsen, havde en dårlig dag på jobbet. Så vi spurgte:

“Sidst du havde en dårlig dag på jobbet, var det så mest arbejdsmæssige eller andre faktorer der gjorde den dårlig?”

Resultatet viser at knap 60% mistede arbejdsglæden, på grund af faktorer på arbejdspladsen, og ca. 15% mistede den på grund af andre faktorer. Omkring hver 4. svarer at det var begge dele.

Dårlige dage på jobbet – Arbejdsglæde nu undersøgelse fra 2022

Det betyder, at der rent faktisk er en masse virksomhederne kan gøre på arbejdspladsen, for at sikre at medarbejdere ikke mister arbejdsglæden. Og naturligvis er der også en masse vi hver især selv kan gøre, for ikke at miste arbejdsglæden.

Og hvad er så de største “arbejdsglædedræbere”?

Men hvad kan vi gøre noget ved på danske arbejdspladser, som går ud over arbejdsglæden? Hvad kan vi gøre for at færre medarbejdere mister arbejdsglæden? Vi listede 25 forskellige årsager, og bad deltagerne om at markere hvilke der havde været med til at gøre deres arbejdsdag dårlig. Vi spurgte:

“Sidst du havde en dårlig dag på jobbet, hvilke arbejdsmæssige faktorer var så med til at gøre den dårlig?”

Manglende ros og anerkendelse er tydeligvis det der oftest ødelægger arbejdsglæden. Når vi føler at vi har fortjent anerkendelse, men ikke får det. Undersøgelsen nævner ikke noget om fra hvem anerkendelsen skal komme. Ros/anerkendelse tager ingen tid og koster ingen penge. Det er noget vi alle kan gøre forholdsvis let. Og alle kan rose og anerkende alle. Så her har vi alle et ansvar.

Manglende hjælp og opbakning fra min leder & Min chef scorer en anden- og tredjeplads. Omkring hver 3. deltager i undersøgelsen mistede arbejdsglæden p.g.a. chefen eller manglende hjælp/opbakning fra lederen, tæt forfulgt af Manglende eller uklare rutiner eller politikker. Så alt i alt ligger der en stort arbejde hos ledelsen, for at kende deres medarbejdere, og skabe gode tillidsfulde relationer. Medarbejderne skal føle sig set, forstået og hjulpet. Og hvis ledere skal løse problemet med manglende eller uklare rutiner/politiker, er en af løsningerne at kommunikationen naturligvis skal være rettidig, tydelig og forståelig.

På syvende-, ottende- og niendepladsen handler det om vores kollegaskab. At vi ikke spreder en dårlig stemning blandt vores kolleger med brok og negativ snak. Og naturligvis at vi hjælper og støtter hinanden, når det er nødvendigt.

Gode relationer til vores kolleger er en kæmpe kilde til arbejdsglæde, så tænk over hvordan du selv kan være en god kollega, og tal med dit team om, hvad I sammen kan gøre for at pleje jeres relationer. Jeg vil anbefale at I sætter noget fast tid af i kalenderen til det.

Arbejdsglæde er noget vi gør

Videnskabelige undersøgelser viser tydeligt, at glade arbejdspladser klarer sig bedre. Medarbejderne er mere produktive, engagerede, mere kvalitetsbevidste, resiliente osv. Så når arbejdspladser har medarbejdere med mange dårlige dage, sænker det engagementet, produktiviteten og kundetilfredsheden og øger fraværet samt medarbejderomsætningen. Kort sagt koster det en masse penge.

Det er derfor vigtigt at gøre noget for arbejdsglæden, både som arbejdsplads, leder og medarbejder. Vi har alle et ansvar for arbejdsglæden.

Faktorer udenfor arbejdspladsen der gav en dårlig dag?

Sidst du havde en dårlig dag på jobbet, hvilke faktorer udenfor arbejdet var så med til at gøre den dårlig?

  1. Søvnunderskud 48,8 %
  2. Manglende work-life balance 34,4%
  3. Trafik til og fra arbejdet 14,5%
  4. Egen sygdom 12,9%
  5. Andres sygdom (Børn, partner, familie osv.)12,2%

Sygdom er vi naturligvis ikke herre over, men punkt 1-3 kan vi til dels selv være med til at forbedre. Får du sovet ok? Hvad bruger du din tid på? Har du langt rejsetid til arbejde, kan du måske overveje en anden transportform? Eller måske møde ind før eller efter myldretrafikken? Var det en mulighed at bede om en fast hjemmearbejdsdag om ugen? Og sidst men ikke mindst, noget der virkelig ville batte, ville være at få bedre styr på vores work-life balance og få noget mere søvn.

Det med småt

Nu er dette jo ikke en videnskabelig undersøgelse, den er kun udsendt til læsere af vores nyhedsbrev. Der er derfor ingen garanti for, at deltagerne er repræsentative for medarbejdere generelt. F.eks. er 79% af deltagerne i undersøgelsen her kvinder. Til gengæld er der ca. 50/50% fra henholdsvis det private og det offentlige erhvervsliv.

Uanset hvad, synes vi at den kan hjælpe os med at se på hvad vi kan gøre for at give os danskere flere gode dage på jobbet.

Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar