Hvad smitter du med?

Arbejdsglæde smitter - hvad smitter du med?

Hvad smitter du med?

Arbejdsglæde starter hos dig selv. Er du ikke selv glad, er det svært at være med til at skabe den gode stemning på arbejdspladsen.

Når du oprigtigt er glad, smitter det af på dine kolleger – for arbejdsglæde smitter. Men hvis du har mistet arbejdsglæden smitter det også – måske endda i endnu højere grad!

Din arbejdsglæde smitter!
Vær den kollega du rent faktisk
selv ville have.

Hvorfor bruge tid på arbejdsglæden?

Der er rigtig mange gode grunde til at have arbejdsglæde – ikke kun fordi du smitter andre med dit humør, men fordi det også er godt for DIG. Når du er glad er der (ifølge forskning) flere sundhedsmæssige fordele:

  • Det forebygger hjertekarsygdomme
  • Booster immunforsvaret
  • Gør dig mere resilient overfor stress
  • Øger din levetid

Og i forhold til dit arbejde, er du mere produktiv, effektiv, serviceminded, kvalitetsbevidst, mere hjælpsom, mere modstandsdygtig i travle perioder samt mere motiveret og engageret i dit arbejde.

Hvad kan du gøre for at øge DIN arbejdsglæde?

Men – hvad er det så du kan gøre for at øge DIN arbejdsglæde? Og måske endda smitte dine kolleger med arbejdsglæde (fremfor det modsatte).

Alt det forskning og forskellige videnskabelige undersøgelser vi har været igennem (de seneste 20 år), viser at vores arbejdsglæde hovedsageligt kommer fra at skabe meningsfulde resultater og have meningsfulde relationer til dine kolleger.

Her er 5 af de vigtigste ting du kan gøre:

Prioriter de meningsfulde relationer

En af de absolut vigtigste kilder til både arbejdsglæde og livsglæde, er gode relationer. Og nu hvor de fleste af os, bruger det meste af vores vågne tid på jobbet, spiller relationerne til vores kolleger en ret stor rolle for vores arbejdsglæde. Prioriter derfor at sætte tid af til at pleje jeres relationer, både med det nære team og på tværs.

Vores egne undersøgelser viser, at noget der virkelig kan ødelægge arbejdsglæden er, hvis vi ikke har det godt med kollegerne, f.eks. brok og dårlig omgangstone blandt kollegerne. Det samme gælder, når vi ikke føler vi får den hjælp og opbakning vi har brug for – og det er både fra leder og kolleger.

For at opretholde arbejdsglæden, skal du huske at bruge tid på at skabe og vedligeholde gode relationer – personligt og på teamniveau. Naturligvis kræver det også arbejde fra ledelsen/organisationen.

Tip: Sæt fast tid af til at pleje jeres relationer. Skab faglige fællesskaber, spis frokost sammen, hold faste pauser sammen, bed en af dine kolleger om at være din mentor osv. OG så kan du beslutte dig for dagligt at gøre en kollega glad med uventet venlighed – hvor du f.eks bringer en kollega en kop kaffe/the, uden vedkommende har bedt om det.

Fokuser på de meningsfulde resultater

Den anden af de absolut vigtigste kilder til arbejdsglæde, er meningsfulde resultater – at du går på arbejde og løser opgaver du ved gør en forskel for andre.

Noget vi typisk smitter hinanden med på danske arbejdspladser, er at skabe uro og stress. Vi taler ofte om, hvor travlt vi har, hvor meget vi er bagud, hvad vi mangler at lave og i det hele taget om det vi ikke lykkes med. Men den negative fokus er yderst demotiverende. Når du mangler den nødvendige motivation, vil du ikke være i stand til at udnytte dit fulde potentiale, du vil ikke føle at du gør en forskel og dit arbejde er føles ikke meningsfuldt.

Tip: Kommunikér ikke kun det arbejde, I ikke har nået og om de problemer/udfordringer der er. Kommunikér også om det, I allerede gør godt, møder og projekter der er gået godt og del jævnligt de meningsfulde fremskridt.

Hvad gør du så nu?

Et vigtigt spørgsmål at stille dig selv er: Er du glad, og er du god til at vise det? Hvad smitter du med? Smitter du primært med din arbejdsglæde eller tværtimod? Føler du, at du gør en positiv forskel, har meningsfulde opgaver og gode relationer til dine kolleger?

Hvis svaret er JA – bliv ved med at gøre det der gør DIG glad.
Hvis svaret er NEJ – gør noget ved det, eller tag fat på nogen som kan hjælpe dig til at gøre noget ved det.

Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar