Hvad giver mig arbejdsglæde-liste

Hvad giver mig arbejdsglæde-liste

I forrige uge holdt jeg et foredrag for en gruppe ingeniører. Jeg talte naturligvis om vigtigheden af arbejdsglæde og hvordan vi alle er ansvarlige for at skabe arbejdsglæde for os selv og hinanden.  For at kunne skabe arbejdsglæde, er det vigtigt at vide hvad der gør os glade, så vi kan gøre/opsøge mere af det. Men lige så vigtigt er det, at vide hvad der går ud over vores arbejdsglæde. Først når vi er opmærksomme kan vi gøre noget ved det, sige fra eller tage fat i nogen der kan hjælpe os med at løse udfordringerne.

Mit store ønske efter et foredrag er naturligvis at deltagerne går derfra med lysten til at gøre noget for arbejdsglæden.  Så når der kommer en mail fra en deltager, der efterfølgende har tænkt over hvad der giver ham arbejdsglæde, bliver jeg vanvittig glad :-) Leif Johansen sendte mig en mail med en liste på intet mindre en 34 punkter med de ting der gør ham glad på jobbet. Her er hvad han skrev:

Hej.

Tak for en super god peptalk og workshop om arbejdsglæde og team building dag i tordsags d. 22/8 2019.

Det inspirerede mig til tænke over, hvad der gør mig mere (og mindre) glad på arbejde. Det blev hurtigt til ikke mindre end 34 arbejdsglæde punkter, hvilket jeg synes er ganske imponerende. Og nu fokuserede jeg primært på det, der giver mig glæde i selve udførelsen af mit arbejde. Tager man de mere sociale sider af arbejdet med, kan der hurtig tilføjes flere punkter som: Humor, hyggesnak, fortrolig samtale, team-, afdelings og firmaarrangementer og aktiviteter osv.

Selvom jeg også gennem mine 26 år som ingeniør, har oplevet en del ting der gør mig mindre glad på arbejde, blev det kun halvt så mange punkter.

Hav en rigtig glad arbejdsuge!

Her kan du se Leifs 2 lister:

Hvad gør mig glad på jobbet

  •  
  • Når mit arbejde (min indsats) giver mening, skaber værdi og er værdsat
  • At levere kvalitetsløsninger som skaber langvarig / vedvarende værdi for mine / vores kunder
  • At skabe værdi og fremskridt for andre
  • At sparre med kompetente kolleger for at opnå de bedst mulige løsninger
  • At hjælpe andre og dele min viden (med kolleger og evt. kunder)
  • At støtte og glæde andre
  • Fordybelse i en større og længerevarende opgave
  • At lære nyt
  • At lære af andre
  • At lære fra mig – lære andre noget jeg kan / ved
  • Sammenhængende uforstyrret tid til at komme i flow gennem arbejde på / løsning af en opgave
  • Opgaver der kan bringe mig i flow: Implementering, unit test, dokumentation (at udtrykke mig skriftligt)
  • Refleksion og eftertænksomhed (at finde mening) – ”Me Time”
  • At lære af fortiden, for at opnå forbedringer i fremtiden
  • At være fremadskuende og på forkant (rettidig omhu – sense of urgency)
  • At bidrage til forbedringer og optimeringer af enhver art
  • At lave generelle, genbrugelige og langtidsholdbare løsninger
  • At være en god og støttende kollega og et ordentligt menneske i det hele taget
  • At få et ægte og specifikt ”tak for” (indsatsen, hjælpen, informationen, interessen) der kommer fra hjertet
  • At blive hørt – altså virkeligt føle sig hørt, set og værdsat
  • At blive taget seriøst (omkring væsentlige / seriøse emner)
  • At opleve (sjældne) dyder som taknemmelighed og ydmyghed fra andre
  • At blive respekteret og accepteret som den jeg er
  • At blive behandlet ordentligt, fair og retfærdigt
  • At møde andre med ydmyghed, respekt og accept
  • At få andre til at fortælle, lytte til dem og lade dem tale ud uden nødvendigvis selv at ville have ordet
  • At være et godt eksempel for andre
  • At skabe noget nyt (udvikle noget som ikke var der i forvejen, eller forbedre noget eksisterende)
  • At være kreativ med nye forslag til årsager, løsninger og forbedringer
  • Øjenkontakt og et lille smil og/eller nik når man passerer en kollega man ikke kender på gangen
  • At have og være i god tid
  • At være til stede i nuet (uden et tikkende ur i baghovedet – glemme tid og sted)
  • At høre musik til arbejdet (i hovedtelefoner)
  • At have noget at byde på og at kunne levere noget, der er eftertragtet og værdsat

Hvad gør mig mindre glad på arbejdet

  •  
  • For mange afbrydelser og forstyrrelser, støj og larm
  • At blive forhindret i ovenstående: Skabe værdi, kvalitetsløsninger, sammenhængende uforstyrret tid, flow
  • At være uproduktiv (forhindringer, der forhindrer eller bremser fremdriften)
  • At spilde tid med aktiviteter der ikke skaber værdi eller glæde (overflødige / langtrukne møder, …)
  • At blive ignoreret, overset og ikke hørt eller forstået
  • Ikke at blive taget seriøst (omkring noget væsentligt / seriøst)
  • At blive behandlet urimeligt / unfair
  • At blive mødt med urimelige og/eller urealistiske krav, tidsfrister og forventninger
  • At få ansvar for noget jeg ikke selv kan påvirke
  • At være under unødvendigt tidspres (der er faktisk sjældent gode begrundelser for voldsomt tidspres …)
  • At blive vildledt, mis-, under-, og fejlinformeret, ført bag lyset eller decideret snydt (bondefanget/røvrendt)
  • Uhæderlighed, skjulte dagsordner, politisk spil og spin, manipulation, trusler og magtmisbrug
  • Konflikter, intriger, unødvendige eller ikke konstruktive konfrontationer, brok og negativitet
  • At (blive sat til at) udføre ikke værdsat eller nytteløst / meningsløst arbejde
  • Bøvl f.eks. med værktøjer (hardware og software) m.m. der ikke bare virker (dårlig kvalitet)
  • Opbygning af prototyper, lodde arbejde, manuelt test og valideringsarbejde (ikke unit tests)
  • Generelt det der gør mig glad med modsat fortegn eller længerevarende fravær af dem

Måske er der nogle af ovenstående punkter du kender fra dig selv, og ret sikkert har du en masse andre punkter du kunne skrive i stedet for. Og med stor sandsynlighed, ville nogle af punkterne fra Leifs arbejdsglæde-liste faktisk virke modsat på dig. Vi får arbejdsglæde af forskellige ting, men du skal selv være klar over hvad der gør dig glad/ikke glad.  Så hermed en opfordring om at lave dine egne lister. Hvad gør DIG glad? Hvad går ud over DIN arbejdsglæde?

Del meget gerne listerne med dine nærmeste kolleger. For når vi kender vores kollegers (chefers, medarbejderes) lister, kan vi i højere grad være med til at skabe arbejdsglæde for dem og sammen med dem.

Rigtig god arbejdslyst!

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med. .

Skriv en kommentar