Tjek-ud

Effektiv ledelse gennem samarbejde photo_by_Melpomenem_Getty_Images_Pro

Tjek-ud

En af kilderne til glæde, er at sætte pris de de gode ting i vores liv – og naturligvis også i vores arbejdsliv. I stedet for at afslutte din arbejdsuge med at fokusere på det der ikke virkede eller det arbejde I ikke nåede, vil denne øvelse hjælpe dig til at fokusere på det der blev gjort, det der fungerede. Dette er et værktøj til at få lavet en ugentlig tjek-ud.

Brug 5-10 minutter på at besvare følgende 3 spørgsmål:

  1. Hvad er jeg taknemmelig for?
    Forskningen viser at taknemmelighed forbedrer vores helbred, relationer, følelser, selvtillid, selvværd og karriere. Taknemmelighed hjælper os til at fokusere på det vi har og på det der virker – frem for på hvad vi ikke har og hvad ikke virker.

    Lav en liste med 3-5 ting du er taknemmelig for. Det kan være en medarbejder der hjalp dig eller en kollega; der var en der smilede til dig; en opgave/et projekt der har givet udfordringer blev afsluttet; noget feedback du eller nogen i dit team har modtaget; måden hvorpå dit team samarbejder på; noget der gør dit arbejde meningsfuldt; osv. Vær så konkret som muligt.
  2. Hvilke fremskridt har vi haft?
    En af de absolut vigtigste kilder til arbejdsglæde, er at gøre meningsfulde fremskridt – selv de små sejre påvirker vores følelse og øger vores performance.

    Se tilbage på ugen der er gået, og se hvor I har haft meningsfulde fremskridt. Det kan være i arbejdet, jeres samarbejde, i forhold til nogle aftaler I har indgået, eller noget helt andet. Kommuniker og anerkend de fremskridt dit team har haft denne uge.
  3. Mine arbejdsglæde-handlinger for næste uge.
    Gode intentioner er rigtig gode, men det er først når vi gør noget at der sker noget. Start med at reflektere over hvad du (eller andre) har gjort for din arbejdsglæde i denne uge. Tænk ligeledes over hvad du (eller andre) har gjort for den fælles arbejdsglæde.

    Lav herefter en liste med 1-3 handlinger du ser frem til at gøre i næste uge. Handlinger som kan forbedre din egen og/eller andres arbejdsglæde. Måske er det noget du ofte gør, måske noget du ved du burde gøre (mere af).

Vil du, som leder, gøre en positiv forskel? Vil du fastholde og tiltrække medarbejdere? Så er et af dine vigtigste værktøjer arbejdsglæde.

Få 12 årlige ledertips der gør dig til en endnu bedre leder.


Relaterede artikler:


Vores ledertips er enkle, simple og ikke mindst effektive ting du kan gøre for at øge din og dine medarbejderes arbejdsglæde. Når du bruger vores ledertips på din arbejdsplads, vil vi rigtig gerne høre om det – skriv en kommentar herunder og lad os vide hvordan det gik.
Se alle vores ledertips her

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar