Hav en arbejdsglæde- strategi
Arbejdsglæde er godt for bundlinjen, det ved vi fra et hav af undersøgelser, som viser at glade medarbejdere (og ledere):
- er mere engagerede
- er mere motiverede
- præsterer bedre / er mere produktive
- er mere kreative / innovative
- har et bedre helbred (lavere sygefravær)
- er mere kvalitetsbevidste
- og meget mere…
Skab en organisation med arbejdsglæde og virksomheden vil klare sig bedre – samt fastholde medarbejdere og tiltrække de rigtige talenter.
Og måske endnu vigtigere: det er det rigtige at gøre overfor medarbejderne.
Men hvor mange ledere tror du har arbejdsglæde som en af deres vigtigste lederopgaver? Bliver du f.eks. målt på hvor glade medarbejderne i din del af organisationen er? Sikkert ikke… der er oftest langt mere fokus på KPI’er (key performance indicator) end på KBI’er (key behavior index). Og det er en kæmpe fejl.
En undersøgelse blandt 1.073 amerikanske topledere, foretaget af Harvard Business Review Analytic Services, har set på hvordan man ved at fokusere på trivslen kan fremme virksomhedens succes.



87% tror på at arbejdsstyrkens trivsel kan give virksomheden en konkurrencefordel
79% er enige i at manglende trivsel i arbejdsstyrken
skader produktiviteten
Kun 19% af organisationerne har en arbejdsglæde- strategi
Måske det er på tide at få lavet jeres arbejdsglædestrategi? Jeg vil ikke påstå at det er nemt, og det kræver så absolut indsats over tid.
De 3 første trin til at skabe en organisation med arbejdsglæde er:
- Gør trivsel og arbejdsglæde til en af jeres topprioriteter
- Beskriv jeres strategi – hvad er jeres arbejdsglædevision?
- Lav en operationel årsplan med konkrete initiativer
Det handler om mennesker
De bedste arbejdspladser har én ting til fælles: Topledelsen forstår, at deres forretning ER mennesker. Uanset hvad jeres virksomhed gør, hvilke produkter I producerer eller hvilken service I leverer, så er det i sidste ende mennesker jeres forretning/virksomhed er bygget på. Jeres business er, at ansætte, lede og udvikle de mennesker, der leverer virksomhedens “vare”.
Og her til sidst får du 3 konkrete tips til at lære dine medarbejdere bedre at kende – som mennesker:
- Sig godmorgen (både til dem i receptionen og til dine egne folk).
- Lær alle navnene på dine medarbejdere. Det viser dem at du ser dem og kerer dig om dem.
- Brug 5 minutter hver dag på at tale med en af dine medarbejdere – helt uden agenda, det vigtigste er at du lytter :-)
Vores ledertips er enkle, simple og ikke mindst effektive ting du kan gøre for at øge din og dine medarbejderes arbejdsglæde. Når du bruger vores ledertips på din arbejdsplads, vil vi rigtig gerne høre om det – skriv en kommentar herunder og lad os vide hvordan det gik.
Se alle vores ledertips her