Må vi kramme på jobbet?

Må vi kramme på jobbet?

I går var jeg gæst i GO’ Aften Danmark, for at have en snak om det er ok at kramme på jobbet eller ej. I panelet var Jesper Olsen fra Transparency International Danmark og Malik Kallio, SOSU-hjælper og talsperson for FOA Ungdom. Jesper synes ikke at krammere hører sig til på arbejdspladsen, topledere skal være mere professionelle. Malik mener til gengæld, at det bidrager til god stemning og viser medmenneskelighed. Vi havde en rigtig god snak, og var slet ikke så langt fra hinanden endda.

Arlette Bentzen var gæst i GO’ Aften Danmark for at tale om kram på arbejdspladsen

Naturligvis skal vi ikke forbyde krammere på danske arbejdspladser. Men når vi krammer, skal der være en gensidig forståelse, og begge parter skal synes det er en god idé. Man kan ikke gå rundt og sige at man er en “krammetype” og så overrumple alle andre med sine kram. Man skal altid afveje situationen og personen.

Har du f.eks. en ny kollega du byder velkommen, vil det for langt de fleste, være meget grænseoverskridende at give et velkomstkram. Her vil det naturlige være, at give hånden. Men har du nære kolleger, som du kender rigtig godt vil det være ok med en krammer – hvis I er enige om det. Er du i tvivl – spørg!

Men hvorfor overhovedet have fysisk kontakt?

Forskning viser at det udløser glædeshormonet oxytocin, dopamin og serotonin, som er med til at knytte bånd mellem os mennesker. Berøring kan skabe følelsen af ro og velbehag, skabe tillid og reducere stresshormonet cortisol. Så der er ingen tvivl om at fysisk berøring er godt for os, sålænge det ikke overskrider hinandens grænser.

Der skal være enighed blandt begge parter om at et kram er en god idé

Vi har alle forskellige grænser. Det er vigtigt at huske, at kram absolut ikke er for alle. Nogen vil virkelig føle at det er grænseoverskridende med et kollegakram, de mener at kram kun er for de allernærmeste. Der skal altid være plads til at vi kan sige ‘nej tak’ til et kram på jobbet, simpelthen hurtigt og tydeligt stikke hånden frem, eller sige at krammere er ikke noget for dig.

Hvad med et kram mellem en chef og en kollega, skal det forbydes?

Efter flere år med #metoo og den seneste historie om den tidligere fagformand der krammede lidt rigeligt på unge medarbejdere, af og til tilført et klap bagi, er det måske slet ikke så dumt at tage spørgsmålet op.

Med al den debat om magtmisbrug der er i øjeblikket, vil jeg slå fast, at man aldrig (heller ikke som overordnet) må give en krammer uden at sikre sig at ønsket er gensidigt. Som leder har du et særligt ansvar. Ledere skal kende deres medarbejdere – både fagligt men også menneskeligt – for at kunne lede dem bedst muligt. Men når du arbejder på at skabe gode relationer til dine medarbejdere, skal det være respektfuldt. Der skal skabes tillid og ikke overgreb – det er en selvfølgelighed.

Så jeg vil absolut sige – kram de kolleger du ved værdsætter det lige så meget som dig selv, og respekter dem der ikke synes om det.

Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar