5 essentielle ledertip med fokus på de gode relationer
Uanset om I er tilbage på arbejdspladsen, eller om I arbejder helt eller delvist hjemmefra, kræver ledelse en del arbejde. Jeg hører ofte fra ledere, at de ikke har nok tid til medarbejderne. De går til ‘back-to-back’ møder og bruger ikke dagligt tid på at tale med deres medarbejdere – også selvom de ved hvor vigtigt det er.
Ledelse kræver du har tid til dine medarbejdere
For at medarbejdere og teams skal lykkes, både fagligt og socialt, kræver det at du som leder dagligt afsætter tid til de enkelte medarbejdere og sætter tid af til et check ind med dit team.
Måske bliver du ikke målt på hvor meget tid, du som leder, bruger på dine medarbejdere (men kun på jeres KPI’er). Men der er ingen tvivl om, at hvis du også bruger tid på dine medarbejdere, vil du kunne hjælpe dem med at yde deres bedste.
5 essentielle tip med fokus på relationer:
1 Brug tid på dine medarbejdere. Styrk og plej din relation til alle i din organisation, både dem der referer direkte til dig og dem i lagene under. Alle mennesker er forskellige, og for at yde vores bedste, skal vi ledes forskelligt. Derfor skal du kende den enkelte medarbejder, og dennes behov, både fagligt og menneskeligt. Vær tilstede i enhver samtale, hav god tid og vær nærværende – lyt. Signalér at din “dør” altid står åben.
2 Forstå din medarbejdere. Vær oprigtig interesseret i, hvad der giver dine medarbejdere arbejdsglæde. Giv dem mulighed for at arbejde endnu mere med deres styrker og de opgaver de virkelig brænder for. Når vi får lov at arbejde med vores styrker, føler vi at vi gør en forskel. En undersøgelse fra Gallup viser endda, at jo flere timer vi bruger vores styrker dagligt, jo gladere er vi. Vi stresser mindre og får mere energi til at få tingene fra hånden. Tænk hvis alle i dit team dagligt arbejdede endnu mere med deres styrker.
3 Tillid. Sørg for at vise dine medarbejdere tillid. Bl.a. ved at give dem autonomi – giv dem mulighed for at løse opgaver på deres egen måde og tage beslutninger på egen hånd. Lad dem planlægge deres arbejdsgange og (inden for rammerne) også hvor og hvornår de arbejder. Pandemien har synliggjort behovet for, at virksomheder hurtigt skal tilpasse sig en forandring. Måske skal du som leder, give medarbejderne den frihed de har brug for, så de kan arbejde mest effektivt. Ledelsen skal stadig definere mål/hvad virksomheden vil opnå, men skal vise medarbejderne tillid, så de selv finder vejen til at målet opnås.
4 Involver dine medarbejdere. Giv medarbejderen mulighed for at spille en central rolle i arbejdsgange, beslutningsprocesser, problemløsninger osv. Er der en forandring på vej, er det ekstra vigtigt at involvere dem i forandringsprocessen. Lad dem der bliver påvirkede af forandringen, komme med bud på hvordan forandringen skal implementeres. På den måde får de ejerskab, de føler sig hørt og de ved at de bidrager.
5 Anerkendelse. Når en medarbejder (eller et team) har ydet en ekstra indsats skal de anerkendes. I en artikel fra HBR kan man læse at selv en lille anerkendelse, kan give et kæmpe moralsk boost. Medarbejdere der ikke får anerkendelse, når de føler de har fortjent det, mister endda arbejdsglæden. Skriv en personlig email, anerkend en person eller et team på jeres næste møde, eller saml hele dit team for at fejre en succes I har opnået. Lad dine medarbejdere føle sig værdsat, og de er mere engagerede, kreative og motiverede!
Og det er ikke kun dig der skal anerkende, kollegerne skal også anerkende hinanden. Skab en kultur hvor anerkendelse er normen.
Vores ledertips er enkle, simple og ikke mindst effektive ting du kan gøre for at øge din og dine medarbejderes arbejdsglæde. Når du bruger vores ledertips på din arbejdsplads, vil vi rigtig gerne høre om det – skriv en kommentar herunder og lad os vide hvordan det gik.
Se alle vores ledertips her