5 spørgsmål til fastholdelse af dine medarbejdere

Fastholdelse af medarbejdere ADragan fra Getty Images via Canva Pro

5 spørgsmål til fastholdelse af dine medarbejdere

Ledigheden er den laveste i Danmark i 13 år. Ledighedsprocenten var i november 2021 på 2,8% hvilket er 0,2%-point lavere end i oktober 2021. Så lige nu er et af de vigtigste spørgsmål du som leder skal stille dig selv:

Hvad kan jeg gøre for at skabe mere arbejdsglæde?

For når dine medarbejdere er glade for deres job, er de ikke på udkig efter nye udfordringer, og de faktisk også mindre syge.

Som leder skal du bidrage til øge medarbejdernes trivsel og dermed reducere sygefravær og medarbejderflugt. Desuden skaber fastholdelse af glade og engagerede medarbejdere en mere dedikeret indstilling fra medarbejderne – og det er jo et guldæg, for dig som arbejdsgiver!

  • føler en stolthed for dit arbejde og ved du gør en forskel
  • får lov til at gøre det du er bedst til
  • er stolt af den virksomhed du arbejder for
  • føler at dit arbejde er meningfuldt
  • har mulighed for løbende at udvikle dig/lære nyt
  • føler dig som en del af fællesskabet
  • har gode relationer til kollegerne
  • har gode relationer til din nærmeste leder
  • har tillid til øverste ledelse
  • har en god work-life balance

For at kunne hjælpe dine medarbejdere til at føle arbejdsglæde, skal du altså give dem ovennævnte – eller i hvert fald så meget som muligt, så ofte som muligt.

Kender du dine medarbejdere?

Og for at skabe arbejdsglæde, er du nødsaget til at kende medarbejderne godt – naturligvis fagligt, men også som mennesker. For at lære en medarbejder bedre at kende, skal du give vedkommende mulighed for at yde sit bedste, have følelsen af at gøre en forskel og får anerkendelse når de fortjener det. Ikke alle har brug for anerkendelse lige ofte, men hvis du kender dine medarbejdere godt, ved du også hvem der har mest og mindst brug for anerkendelse.

5 spørgsmål til fastholdelse af dine medarbejdere

Du kan bl.a. lære mere om dine medarbejdere ved at stille følgende spørgsmål. Når du kender svaret, er det naturligvis vigtigt at du handler på det og hjælper den enkelte med at finde arbejdsglæden.

1. Er du stolt af at være en del af vores team?

Det er vigtigt for arbejdsglæden at føle stolthed i det faglige arbejde, men det er også vigtigt at føle stolthed for virksomheden. Skab et team som folk ønsker at være en del af – tiltræk de gode medarbejdere. Fremhæv de gode historier. Og anerkend personer og teams som har ydet en god indsats, løst et problem eller måske bidraget til den ønskede kultur.

2. Er de opgaver, du arbejder på, meningsfulde for dig?

Når vi arbejder med noget der er meningsfuldt, bidrager det til arbejdsglæden. Vi skal føle, at vi er med til at gøre en forskel for andre. Sørg for at kommunikere meningen i jeres arbejde, f.eks. ved at dele kunde-/patienthistorier. Du kan også skabe mening ved at give ansvar til den enkelte. Du kan give medarbejderen frihed til at løse opgaven på sin egen måde (og på det tidspunkt der passer bedst).

3. Er der noget jeg kan hjælpe med, for at støtte dig i dit arbejde?

Vi har for nogle år siden, lavet en undersøgelse, hvor vi spurgte ind til hvad der ødelægger arbejdsglæden – eller i hvert fald påvirker den negativt. Intet mindre end 29% svarede at “Manglende hjælp og opbakning fra min leder” påvirkede arbejdsglæden negativt. Du skal derfor se dig selv som en slags coach. En person der skal hjælpe medarbejderen til at have mulighed for at yde sit bedste, og have de bedste betingelser til at udføre arbejdet.

4. Hvordan kan jeg hjælpe dig med at få dine styrker endnu mere i spil?

Videnskaben viser os, at når vi bruger vores styrker præsterer vi bedre. Vi bliver mere kreative, engagerede og robuste, dvs. modstandsdygtige overfor travlhed og forandringer. Vi bliver også mere glade, vi lærer bedre, samt får højere selvværd og mere selvtillid. Så umiddelbart bør det være en vigtig del af din ledelsesopgave – at kende dine medarbejderes styrker (og svagheder), og hjælpe dem med at bruge deres styrker så meget som muligt.

5. Hvad kan jeg gøre (eller gøre mere af) for at være den bedst mulige leder for dig?

En af vores kunder fortalte engang at en af hans medarbejdere synes at han var den bedste leder hun nogensinde havde haft. Og det er jo en skøn følelse :-) Men den oplysning kan du ikke bruge til noget, hvis du ikke ved hvad det er du gør, der virker. Spørg derfor den enkelte, hvad du kan gøre (eller gøre mere af), for at være den bedst mulige leder for den enkelte.


Formålet med at stille ovennævnte 5 spørgsmål, er naturligvis at lære dine medarbejdere at kende, så I sammen kan skabe mere arbejdsglæde. Det vil løfte medarbejderengagementet og minimere medarbejderomsætningen. Altså fastholdelse af de gode medarbejdere – og dem er der pt. rift om! Medarbejderne bliver både sundere og gladere, hvilket er direkte bundlinje – altså bedre forretning!

Mål løbende arbejdsglæden

Og så kan I naturligvis vælge at stille medarbejderne spørgsmål via en survey. Ikke bare årligt, men jævnligt, så I som ledere løbende kan handle på besvarelserne og hjælpe medarbejderne til at have mest muligt arbejdsglæde.

Vi bruger en survey der hedder Heartcount, som er en fantastisk måling, der giver jer mulighed for at have fingeren på pulsen. Hver uge stilles 3 spørgsmål om bl.a. mening, faglige opgaver, udvikling, anerkendelse/feedback, trivsel, relationer til kolleger og ledere.

Tag fat I os, hvis du vil prøve Heartcount gratis i 1 måned eller kunne tænke dig en online demo.


Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar