Derfor skal vi FEJRE resultater i stedet for at BELØNNE resultater

Richard Branson (og hans mor) fejrer de bedste Virgin medarbejdere.

Det er sikkert ikke hver dag du ser direktøren på din arbejdsplads spille luftguitar. Hvis det er, så vil jeg i hvert fald gerne have lov at komme forbi og se med :)

Men medarbejderne i et kendt dansk IT-firma havde netop den fornøjelse. De havde fået en email som inviterede dem ned i kantinen samme dag uden nærmere agenda. Her kunne direktøren så afsløre foran hele forsamlingen at de efter lang tids hårdt arbejde havde landet en ny stor kunde – og i stedet for bare at fejre det med kage, var der altså rockmusik og luftguitar. Det kan lyde vildt, men det er ikke dumt at fejre et godt resultat og hårdt arbejde fra medarbejderne på den måde.

En af de mest fasttømrede (og mest forkerte) ideer i ledelse er, at man kan motivere sine medarbejdere ved at love dem belønninger. Vi har skrevet om det i denne klumme før og påpeget at forskningen igen og igen har vist at belønninger reducerer både motivation og performance. Selvfølgelig skal vi have en fair og retfærdig løn for vores arbejde, men der er simpelthen ingen tvivl: Bonusordninger fører til dårligere resultater.

Det gør de bl.a. fordi belønninger får os til at fokusere mere på belønningen end på arbejdet, fordi belønninger mindsker kreativitet og nytænkning og fordi belønning (ekstrinsisk motivation) dræber vores indre drivkraft i arbejdet (intrinsisk motivation).

Men hvad kan arbejdspladsen så gøre, for at motivere medarbejderne til at arbejde mere effektivt og kreativt? Det er enkelt: Vi kan holde op med at belønne dem og begynde at fejre dem.

Det gør Richard Branson hele tiden, men især en gang om året, hvor han afholder Virgin Star of the Year Award. Her bliver medarbejdere fra hele verden fejret for at gøre Virgin til en succesrig og sjov arbejdsplads. Vinderne får ingen penge. I stedet bliver de fejret af deres kolleger og ledere. Og så får de noget helt særligt: De får opkaldt en stjerne efter sig. Her forklarer han hvorfor han gør det:

Jeg har altid troet på at den måde du behandler dine ansatte på, er den måde de vil behandle dine kunder, og at mennesker vil trives når de modtager ros.

Dette er mennesker der har givet ud over det sædvanlige i deres daglige arbejde for at gøre en forskel. Jeg var begejstret for at møde så mange interessante og bemærkelsesværdige individer og at kunne belønne dem for deres arbejdsgindsats.

Eventen er altid et af højdepunkterne i Virgin Groups kalender og er en chance for at fremhæve alt det vi gør rigtigt og også lære hvordan vi kan blive bedre i fremtiden.

Vi kan fejre en enkelt medarbejder, der fortjener det, eller vi kan fejre et helt team. Man kan sågar fejre hele arbejdspladsen, som IT-firmaet gjorde ovenfor.

Og der er mange grunde til fejring. Vi kan fejre et godt resultat, f.eks. et nyt salg eller et projekt der bliver færdigt til tiden. Vi kan også fejre en god indsats. Måske er projektet ikke færdigt endnu, men du kan se at teamet arbejder hårdt og effektivt sammen. Den indsats kan man også fejre. Og sidst men ikke mindst kan man fejre mennesker, der lever op til firmaets værdier.

Det sidste gør Disney en gang om året med deres Disney Legacy Award. Hvis du som Disney World medarbejder ser en kollega som i særlig grad lever op til Disneys værdier og brand kan du nominere vedkommende til den pris. Alle vinderne bliver inviteret til en stor gallafest, hvor de bliver fejret foran deres kolleger. De modtager ingen penge – til gengæld får de et et blåt navneskilt (normalt er de hvide), som de kan bære med stolthed bagefter.

Der er mange situationer på arbejdspladsen som kan bruges til fejring. Vi kan gøre det helt uventet i løbet af arbejdsdagen eller som en del af de faste afdelingsmøder eller infomøder. Vi kan bruge det årlige kickoff eller strategimøde til at fejre de bedste ting fra året der er gået. Og når vi nu alligevel samler hele virksomheden til en sommerfest eller julefrokost, hvorfor så ikke bruge lidt tid på at fejre de dygtigste og rareste kolleger og teams der?

En dansk styrelse har f.eks. et månedligt infomøde, hvor alle 200 medarbejdere mødes til morgenmad. Som en fast del af det møde har direktøren for styrelsen altid 3 succeshistorier med fra den sidste måned, hvor gode teams eller medarbejdere bliver fremhævet og fejret foran alle kollegerne.

Når vi belønner medarbejdere er resultatet sjældent mere glæde og motivation. Ofte er resultatet misundelse, skuffelse eller bare ligegyldighed. Hvorfor skulle en medarbejder glæde sig over en bonus, som vedkommende er garanteret ifølge sin kontrakt?

Når vi fejrer medarbejderne giver det høj energi, det spreder best practices, det giver stolthed over det gode arbejder de laver og et styrket fællesskab. Derfor er fejring ikke kun noget vi gør, når medarbejderne har skabt gode resultater – fejring er vejen til gode resultater.

Relaterede artikler

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

1 kommentar

  1. Alex- OH Wow thank you for using my article on the Disney Legacy Award as a source in your article. I am honestly just so touched and shocked that anyone outside the U.S. read it. Having you use it as a cited source has officially made my year! Thank you! <3 ~Aut

Skriv en kommentar