6 tip til at fastholde dine medarbejderes arbejdsglæde efter sommerferien

Ledertip: Få det bedste ud af dine 1:1 medarbejdersamtaler photo_by_Melpomenem_Getty_Images_Pro

6 tip til at fastholde dine medarbejderes arbejdsglæde efter sommerferien

Sommerferien er ved at være slut… Mange er startet i dag og endnu flere starter job på mandag. Når du som leder møder dine medarbejdere efter en velfortjent ferie, er DU en af de afgørende faktorer for om de starter med arbejdsglæden intakt. Der er en masse (små) ting du kan gøre for at motivere dem og fastholde deres oparbejdede energi og overskud.

Her får du 6 små tricks der måske kan hjælpe dig:

1. Lad dine medarbejdere starte med overskuelige opgaver

Lad dine medarbejdere få tid til at danne sig et overblik over de opgaver der allerede ligger og venter. Når de får lov til at starte roligt op efter ferien, vil få overblik over deres opgaver og føle de får noget fra hånden og at de gør en forskel.

2. Lad ikke dine medarbejdere tage overarbejde

Dine medarbejdere er fuld af energi her efter ferien, og den bevarer de bedst ved at starte roligt op og holde den almindelige arbejdstid. Faktisk kan det øge arbejdsglæden, hvis du som leder giver dine medarbejdere forståelsen af, at der er ok at være bagud lige efter ferien (er det ikke umuligt ikke at være det?).

3. Sig glad godmorgen

Start dagen med et smil og et “godmorgen” til dine medarbejdere og skab dermed en virksomhedskultur hvor alle siger godmorgen til hinanden. Det øger ikke kun arbejdsglæden, men er også fremmende for samarbejdet. Succesfulde ledere fokuserer ikke kun på resultaterne, de har også gode sociale færdigheder – de kender deres medarbejdere og medarbejderne kender dem. Brug også gerne i løbet af ugen små 5 minutter med en lille uforpligtende snak, med hver af dine medarbejdere.

4. Sørg for at der er tid til at vedligeholde relationerne med kollegerne

Undersøgelser viser at gode relationer på jobbet øger arbejdsglæden, og de er faktisk også medvirkende til at vores generelle livsglæde føles højere. Sørg for at medarbejderne har tid til at arbejde på relationerne med hinanden. Giv dem tid til fælles pauser og måske en ekstra lang frokost hvor de kan tale sammen og dele ferieoplevelser.

5. Giv dem positiv feedback

Undersøgelser viser at specielt den positive feedback gør medarbejderne mere produktive og giver dem en højere indre motivation (læs: arbejdsglæde). Undersøgelser viser også, at ros og anerkendelse gør os mere kreative og væsentlig mindre stressede. Det er simpelthen vigtigt for arbejdsglæden at vi får konkret ros når vi gør et godt stykke arbejde. Så ved vi bedre hvad vi gør godt – og det kan vi så gøre mere af. Vi får følelsen af at vi skaber resultater – at vi gør en forskel. 

6: Vær i godt humør

Vi påvirker let hinandens humør. Hvis du selv er glad smitter det – dine medarbejdere vil få mere arbejdsglæde. Når de er glade vil de helt naturligt sprede det gode humør til kollegerne, men også til jeres kunder/brugere, samarbejdspartnere osv. Så gør alt hvad du kan, for at virke glad, oplagt og engageret, og det samme vil ske med dine medarbejdere. Overrask f.eks. dine medarbejdere med noget positivt, arranger fælles frokost, hav hjemmebag med, giv is hvis det er varmt, tag blomster med fra din have og pynt afdelingen – eller hvad du nu kan finde på for at give dem en lille positiv overraskelse.

Gør alt hvad du kan for at dine medarbejdere får en god start efter ferien – vis du er glad – og gør dem glade. For husk nu at glade arbejdspladser tjener flere penge – når du bruger tid på at skabe arbejdsglæde gavner det sygefraværet, produktiviteten, kundetilfredsheden og til sidst bundlinjen.

Velkommen tilbage fra ferie – det bliver et fantastisk andet halvår!!!

Relaterede artikler:

Vores ledertips er enkle, simple og ikke mindst effektive ting du kan gøre for at øge din og dine medarbejderes arbejdsglæde.  Når du bruger vores ledertips på din arbejdsplads, vil vi rigtig gerne høre om det – skriv en kommentar herunder og lad os vide hvordan det gik. Se alle vores ledertips her 

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar