Sådan leder du effektivt på afstand – uden at miste forbindelsen

Ledertip: Få det bedste ud af dine 1:1 medarbejdersamtaler photo_by_Melpomenem_Getty_Images_Pro

Sådan leder du effektivt på afstand – uden at miste forbindelsen

Hvis du er leder med en hands-off tilgang (læs: der ikke udfører micro-management) – og samtidig arbejder med medarbejdere, der arbejder hjemmefra/hybridt – kan det give dem en følelse af autonomi. Men det kan også føre til misforståelser eller manglende synlighed af det arbejde de udfører.

Her er tre konkrete råd til at sikre en stærk relation og en god arbejdsgang til ledelse på afstand:

  1. Afstem arbejdsstil og forventninger
    Foretrækker den enkelte medarbejder tydelige retningslinjer eller større frihed? Skal feedback gives skriftligt eller i samtaler?
    En tidlig afstemning af arbejdsrutiner, mindsker risikoen for misforståelser. Overvej at bruge fælles onlineværktøjer til statusopdateringer, så du altid har indsigt i opgavetilstanden uden at detaljestyre.
  2. Gør 1:1 møder til en fast vane
    Tag initiativ til korte ugentlige eller 14-dages samtaler med dine medarbejdere. Brug samtalerne til at anerkende fremskridt, adressere udfordringer og sikre, at I arbejder i samme retning. Et fast møde skaber både struktur og giver dine medarbejdere en tryghed i, at deres indsats bliver set. Og at de får den hjælp og opbakning de har brug for.
  3. Styrk relationer på tværs af organisationen
    Opfordr dine medarbejdere til at opbygge relationer med deres kollegaer også fra andre afdelinger. Det giver dem en bredere forståelse af organisationen og gør det op med silodannelser. Skab rammerne for (og tiden til) at dine medarbejdere kan styrke relationerne indbyrdes, og dermed samtidig styrker samarbejde og videndeling.

En god fjernledelse handler ikke om konstant kontrol, men om at skabe tydelige rammer, faste touchpoints og en kultur, hvor alle føler sig set, hørt og anerkendt.


Vil du, som leder, gøre en positiv forskel? Vil du fastholde og tiltrække medarbejdere? Så er et af dine vigtigste værktøjer arbejdsglæde.

Få 12 årlige ledertips der gør dig til en endnu bedre leder.


Relaterede artikler:


Vores ledertips er enkle, simple og ikke mindst effektive ting du kan gøre for at øge din og dine medarbejderes arbejdsglæde. Når du bruger vores ledertips på din arbejdsplads, vil vi rigtig gerne høre om det – skriv en kommentar herunder og lad os vide hvordan det gik.
Se alle vores ledertips her

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar