Find glæden som leder

Find glæden som leder

Find glæden som leder

Som leder står du med et kæmpe ansvar og skal ofte på meget kort tid, tage komplekse beslutninger – samtidig med du skal være til rådighed for dine medarbejdere – hvilket kan lægge pres på din arbejdsglæde. Og på arbejdspladsen, kan det skade samarbejdet og gå ud over jeres relationer.

Forskning viser, at kronisk stress på jobbet, påvirker vores generelle følelsesmæssige velvære – og kan føre til fysiske og mentale sygdomme hos den enkelte.

Men særligt i pressede perioder, er det vigtigt at genfinde din egen motivation og arbejdsglæde, så du kan lede med overskud. Ved proaktivt at adressere hvad der giver dig arbejdsglæde og hvad der kommer i vejen for arbejdsglæden (for dig selv og dit team), kan du fylde din del af organisationen med optimisme.

Sådan finder du glæden som leder – selv på en dårlig dag

1. Genfind dit “WHY”

Hvad motiverer dig? Tænk over, hvad der giver dig arbejdsglæde og stolthed i dit arbejde – noget som stemmer overens med dine værdier. Når du kan arbejde med det du brænder for, kan det hjælpe dig med at genfinde din passion og følelsen af mening i arbejdet.

2. Vær nysgerrig som leder

Gå til udfordringer med nysgerrighed. Slip de forudindtagede forestillinger og udforsk nye muligheder med et åbent sind. Reflekter samtidig over om der er nogle af dine styrker du kan arbejde på at få mere i spil, måske fagligt eller i din ledelsesstil.

3. Udvis taknemmelighed

Undersøgelser viser at taknemmelighedsøvelser er gode for vores mentale sundhed. Vær opmærksom på de små succeser og fremskridt – og husk at værdsætte dem. Små anerkendelser til dine medarbejdere, kan skabe positiv energi og styrke sammenholdet i teamet.

4. Tank op på din egen arbejdsglæde

Ofte er vi meget bedre til at huske de negative feedback og de dårlige eller manglende resultater. Lav en mappe, hvor du gemmer det, der er gået godt, såsom positiv feedback og gode succeser. De kan minde dig om din værdi som leder, selv på en grå “regnvejrsdag”.

5. Spørg dine medarbejdere hvad du gør godt

Hvad synes dine medarbejdere gør dig til en god leder? Når du ved hvad dine medarbejdere værdsætter i din ledelse, ved du hvad du skal gøre mere af som virker for dem. Og husk at de alle sammen er forskellige, så spørg gerne alle dine folk over tid.

Skab en arbejdsplads hvor både du og dine medarbejdere trives

Afslutningsvis er det vigtigt at huske, at ledelse ikke blot handler om at opnå resultater, men også om at skabe et arbejdsmiljø, hvor både du og dit team trives.

Ved at reflektere over din egen motivation, gå nysgerrigt til udfordringer, udvise taknemmelighed og anerkendelse, samt løbende søge feedback fra dit team, kan du styrke din egen arbejdsglæde og lede med et større formål.

Ledelse handler om skabe tillid og skabe en balance mellem at drive præstation og samtidig sikre trivsel – både for dig selv og dine medarbejdere. Det vil ikke blot styrke jeres fælles succes, men også skabe en sundere og mere bæredygtig arbejdsplads i det lange løb.

Vil du, som leder, gøre en positiv forskel? Vil du fastholde og tiltrække medarbejdere? Så er et af dine vigtigste værktøjer arbejdsglæde.

Få 12 årlige ledertips der gør dig til en endnu bedre leder.


Relaterede artikler:


Vores ledertips er enkle, simple og ikke mindst effektive ting du kan gøre for at øge din og dine medarbejderes arbejdsglæde. Når du bruger vores ledertips på din arbejdsplads, vil vi rigtig gerne høre om det – skriv en kommentar herunder og lad os vide hvordan det gik.
Se alle vores ledertips her

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar