Få det bedste ud af dine 1:1 samtaler

Ledertip: Få det bedste ud af dine 1:1 medarbejdersamtaler photo_by_Melpomenem_Getty_Images_Pro

Få det bedste ud af dine 1:1 samtaler

En af dine vigtige lederopgaver, er jævnlige samtaler med dine medarbejdere. Men får I det optimale ud af samtalerne?

For at øge både arbejdsglæde og produktivitet er det afgørende, at du lærer din medarbejder at kende som et helt menneske, ikke kun som en “ressource”.

Her er nogle almindelige fejl, du bør undgå for at få mest muligt ud af jeres 1:1 samtaler.

3 ting du bør undgå i dine 1:1 samtaler med en medarbejder

  1. Du taler det meste af tiden
    Det handler ikke kun om at kommunikere dine tanker og forventninger, men også om at forstå medarbejderens styrker, ønsker og personlige mål. Med andre ord: det handler meget om at lytte! Stil åbne spørgsmål og lad medarbejderen føre an i samtalen. Dermed skaber du en atmosfære, hvor de føler sig set. Dette styrker ikke kun deres trivsel, men også deres engagement og produktivitet.
  2. Du afholder samtalerne for sjældent.
    Når du kun sjændent har 1:1 med en medarbejder, risikerer du at miste forbindelsen til, hvad der virkelig motiverer og påvirker dem. Ved at mødes hyppigere, får du mulighed for løbende at tilpasse din ledelsesstil til den enkeltes behov og ambitioner. Dette skaber en stærkere relation, der ikke kun forbedrer medarbejderens trivsel, men også øger deres produktivitet, fordi de føler sig set og værdsat som hele mennesker.
  3. Du er “for” professionel
    Samtalen er alletiders mulighed for, at medarbejderen oplever dig som et menneske og ikke bare en leder. Det er vigtigt, at medarbejderen forstår dig og din måde at tænke på. Så giv lidt af dig selv, fortæl medarbejderen noget vedkommende ikke ved om dit liv – og det er ok at være sårbar. Men vigtigst af alt, spørg hvordan du kan blive en endnu bedre leder for præcis denne medarbejder.
    Og hvad med at tage samtalen som walk & talk, fremfor at sidde låst fast på hver sin side af et bord?

Vil du, som leder, gøre en positiv forskel? Vil du fastholde og tiltrække medarbejdere? Så er et af dine vigtigste værktøjer arbejdsglæde.

Få 12 årlige ledertips der gør dig til en endnu bedre leder.


Relaterede artikler:


Vores ledertips er enkle, simple og ikke mindst effektive ting du kan gøre for at øge din og dine medarbejderes arbejdsglæde. Når du bruger vores ledertips på din arbejdsplads, vil vi rigtig gerne høre om det – skriv en kommentar herunder og lad os vide hvordan det gik.
Se alle vores ledertips her

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar