Plej relationerne – også på distancen

Plej relationerne - også på distancen

Plej relationerne – også på distancen

Studier viser, at det at have fleksibilitet og muligheden for hjemmearbejde, giver motiverede og glade medarbejdere. Men der er også mange virksomheder der har udfordringer med arbejdsfællesskabet, måske fordi mange har flere hjemmearbejdsdage end dage på kontoret. Det er en god grund til at pleje relationerne – også på distancen.

Hjemmearbejde er kommet for at blive – det væsentlige er at finde en god balance og løbende at arbejde med at pleje relationerne.

Arbejdsglæde nu

Både dagene med hjemmearbejde, chefer og kolleger på distancen og en hverdag med AI, medfører at vi har færre interaktioner med vores kolleger. Vi får ikke trænet vores sociale færdigheder og kender ikke vores kolleger lige så godt uden de daglige, ansigt-til-ansigt-situationer. Det er simpelthen sværere for os at lære nuancerne i, hvordan vi kommunikerer og samarbejder. For jo bedre vi kender hinanden og hinandens styrker, des bedre bliver vores samarbejde. Vi bliver også bedre til at hjælpe hinanden, vidensdele og løse udfordringer/problemer sammen.

Sådan plejer I relationerne

Plej løbende jeres relationer! Når vi har gode relationer med gensidig respekt, empati, inklusion og tillid, skaber vi sammen bedre resultater. Vi er både mere kreative, innovative, effektive og produktive. Når I planlægger hvordan I skal pleje relationerne, skal I have en plan for hvad I gør – både på arbejdspladsen og på distancen. Nedenfor har vi listet vores tips til hvordan I kan gøre.

På arbejdspladsen

  • Start møder med uformel snak
  • Fælles pauser (fika)
  • Fælles frokost
  • Walk & talk

Fra distancen

Det er ikke sikkert at det er en af ovennævnte passer til jer, gør det I tror på vil gøre en positiv forskel. Og HUSK hvis nogen er på kontoret, og andre er hjemme, så lav også fælles ting der inkluderer alle. Jeg vil også anbefale at I sørger for at der er ugentlige dage, hvor I alle ses på kontoret.


Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar