Genfind de gode relationer

Genfinde de gode relationer - Photo: Fauxels fra Pexels via Canva Pro

Genfind de gode relationer

Gode relationer på jobbet er vigtige, det gør dine arbejdsdage bedre og mere behagelige, men gør dig også bedre til at samarbejde. Jo bedre vi kommunikerer sammen, kender hinandens styrker og svagheder, des bedre kan vi arbejde som ét samlet team.

Hvordan kan du opbygge bedre sociale forbindelser på kontoret? Hvordan når du ud til dine kolleger, især hvis du er introvert eller arbejder på distancen? Hvordan kan du genfinde de gode relationer? Kan relationerne blive bedre – måske endda bedre end før pandemien?

Vi er allesammen forskellige

Nogle har været ivrige efter at komme tilbage til arbejdspladsen, tilbage til vores fantastiske kolleger! Andre kan næsten ikke overskue at komme tilbage på fuld tid, da de skal pendle flere timer dagligt, får mindre tid sammen med familien, eller måske fordi de virkelig har nydt at kunne arbejde uforstyrret hjemmefra.

Nogle af os finder hurtigt tilbage til de “gamle” rutiner, andre skal bruge en tilvænningsperiode. Vi er ret sandsynligt blevet mere fjerne fra hinanden og mindre vant til hinandens rytmer, og måske er der oveni kommet nye retningslinjer på kontoret. Flere af vores kunder fortæller i hvert fald, at det nu er meget mere accepteret at arbejde hjemmefra 1-2 dage om ugen. Men det betyder jo også at vi fortsat skal arbejde endnu mere på vores gensidige relationer og på at genfinde de gode relationer.

Hvad kan I gøre for at lære hinanden bedre at kende? Her kommer et par forslag:

  • Husk at sige god morgen – hver morgen.
  • Spis frokost med 1-3 nye kollegaer hver dag, indtil du har fået holdt frokost med alle.
  • Arranger en daglig walk & talk med en ny kollega.
  • Inviter dit team (eller samarbejdspartnere) til fælles kaffepause. Husk også at invitere dem der arbejder hjemmefra, de kan deltage online.
  • Start jeres møder med 5 minutters social snak
  • Lav noget hyggeligt sammen efter arbejde (dem der har lyst).
  • Arranger at I ser en film eller inspirerende video sammen – det kan være online eller at I mødes fysisk.
  • Lav en fælles fødselsdagskalender.
  • Hav et skilt ved kaffemaskinen, der beskriver hvordan alle i teamet/afdelingen bedst kan lide deres kaffe/te/kakao.
  • Tag kontakt til en kollega du ikke har talt med længe.
  • Kend hinandens forskelle. Spørg hvordan dine kolleger har håndteret nedlukningen, spørg ind til deres arbejdsopgaver – eller noget helt andet. Det væsentlige at at I bruger tid på at lære hinanden endnu bedre at kende.
  • Vær empatisk. Hvis der er nogle af dine kolleger der er ekstra sårbare, går igennem en svær tid, eller har svært ved at komme tilbage efter nedlukningen, er det vigtigt at tage hensyn. Vær opmærksom på at I måske har forskellige perspektiver – jo bedre du kender kollegaens grænser, jo nemmere er det at finde empatien.

Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar