Mandagstip: Prioriter dig selv

Mandagstip Photo by Chonesstoc Canva Pro 1200x675px

Mandagstip: Prioriter dig selv

I en travl hverdag er det vigtigt at huske dig selv.

Start dagen med mig-tid

Tag en daglig check-ind, hvor du spørger dig selv hvad du ser frem til i løbet af dagen. Du kan samtidig bruge tiden til at få prioriteret dagens opgaver.

Din check-ind kunne alternativt være at mærke efter om du har arbejdsglæde. Hvad der har givet dig arbejdsglæde – og hvordan kan du gøre mere af det der giver dig arbejdsglæde. På den anden side kan det også være at du mærker at du har misten arbejdsglæden, og så er det jo netop vigtigt at blive opmærksom på, hvad det er der udfordrer din arbejdsglæde, så du kan gøre noget ved det (eller tage fat på nogen der kan hjælpe dig).

Det er ok at sige nej

Giv dig selv lov til at sige høfligt nej tak uden at have dårlig samvittighed. Det kan til tider være ok at sige fra overfor ekstra opgaver eller til en kollega som har brug for hjælp. Reflekter hvad det vil betyde for dig og dine planlagte opgaver, og vurder hvad der er vigtigst. Del dine overvejelser med din chef/kollega, og find en fælles løsning til gavn for begge parter.

Afsæt tid til pauser og relationer

Husk at pauser er vigtige, og det må meget gerne være en gåtur i den friske luft. Gå en tur alene, hvis du har behov for det, eller tag en kollega med. Det er vigtigt at pleje relationerne med dine kolleger. Og det kan være en stor hjælp at planlægge faste tidspunkter, hvor I bruger tid med hinanden. Hold en pause sammen, gå en tur sammen eller spis frokost sammen. De gode relationer påvirker arbejdsglæden og er samtidig en fordel for jeres faglige samarbejde.

Vores mandagstips er forholdsvis simple ting, du kan gøre for at øge din og andres arbejdsglæde, og starte ugen på allerbedste vis. Noget man kan du endda gøre på højest 5 minutter. Når du prøver det, skriv gerne en kommentar herunder og lad os vide hvordan det gik. Se alle vores mandagstips her eller køb bogen 52 Glade Mandage i Arbejdsglædeshoppen.

Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar