Tips til at fremme din mentale sundhed og arbejdsglæde

Tips til at fremme din mentale sundhed og arbejdsglæde

Arbejdsglæde og mental sundhed går hånd i hånd.

Er du i perioder udfordret på at finde balancen mellem arbejdslivet og dit personlige velvære?
Måske bliver du stresset af antal eller type af arbejdsopgaver.
Din arbejdsgiver forventer at du konstant har overarbejde.
Der er ekstra travlt.
I går igennem en større forandring.
Måske er det stramme deadlines eller uopnåelige målsætninger og KPI’er, der skaber en følelse af pres.
Eller du føler ikke at din arbejdsplads/ledere tilbyder tilstrækkelig støtte til at du kan udføre dine opgaver.

Der er virkelig mange ting der påvirker vores arbejdsglæde.

6 tips til din mentale sundhed

Her får du seks tips som kan hjælpe dig med at fremme både din mentale sundhed og arbejdsglæde

Prioriter selvomsorg

Det er vigtigt at du prioriterer tid til selvomsorg – selv i travle perioder på arbejdet. Sæt tid af til dig selv, praktiser mindfulness, gå en tur, eller tag blot små pauser i løbet af dagen for at genoplade.

Når vi holder os aktive, føler vi os gladere, selv små handlinger af selvomsorg kan have en betydelig indvirkning på dit velbefindende. Læs mere i dette mandagstip.

Skab grænser

Det er afgørende at etablere sunde grænser mellem arbejde og fritid for at undgå udbrændthed. Særligt når vi arbejder hjemmefra ser vi at dette kan være svært.

Sørg for at definere klare arbejdstider for dig selv og respekter dem. Når arbejdsdagen er slut, skal du give slip på arbejdsrelaterede bekymringer og bruge tid på aktiviteter/mennesker, der giver dig glæde.

Plej relationerne

De relationer, vi har med vores familie, venner og kollegaer spiller en vigtig rolle for vores mentale sundhed, da de giver os en følelse af tilhørsforhold og samhørighed.

Sørg for løbende at pleje relationerne og vær en del af fællesskaber – både på jobbet og i privatlivet. Læs mere og få tips HER.

Dyrk positiv kommunikation

Når du kommunikerer positivt (i både skrift og tale) kan det bidrage til et sundt arbejdsmiljø og øge arbejdsglæden – både for dig selv og dine kolleger.

Vær opmærksom på din sprogbrug og forsøg at fremme en kultur, hvor anerkendelse og opmuntring er normen. Desuden er det vigtigt at at sige “tak” til dine kolleger, når de har fortjent det. Læs mere i dette mandagstip eller denne artikel “10 tips til god kommunikation på jobbet”.

Vær åben

Hvis du føler dig overvældet eller stresset på jobbet, er det vigtigt at søge støtte fra kolleger, en leder eller en arbejdsmiljørepræsentant. Fortæl hvad der rører sig i dig, og hvordan du tænker det evt. kan løses.

Ved at kommunikere åbent om dine udfordringer kan I sammen finde løsninger og du vil modtage støtte fra dine kolleger. Læs mere om hvordan du kan være med til at skabe psykologisk tryghed HER.

Find mening i dit arbejde

At du føler dig forbundet til formålet med dit arbejde, kan øge din motivation og arbejdsglæde. Reflekter over, hvordan du med dit arbejde bidrager til noget meningsfuldt – hvem du gør en forskel for – noget, der er større end dig selv. Identificer hvad der er meningsfuldt i dit job og fokuser på at forstærke dem. Læs mere i dette mandagstip.


Når du arbejder med at forbedre din mentale sundhed og arbejdsglæde, vil det ikke kun gavne dig personligt, men også bidrage til et mere positivt og produktivt arbejdsmiljø for alle.

Er der konkrete initiativer, I har sat igang hos jer for at fokusere på jeres mentale sundhed, vil vi meget gerne høre om dem. Måske det kunne inspirere andre. Beskriv initiativet herunder, eller send en mail til info@arbejdsglaedenu.dk


Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar