Mandagstip: Skab balance ved at sætte klare grænser

Mandagstip Photo by Chonesstoc Canva Pro 1200x675px

Mandagstip: Skab balance ved at sætte klare grænser

Kender du følelsen af at være “fanget” på jobbet og igen må udsætte fritidsinteresser? Dette mandagstip giver dig forslag til hvordan du kan bryde de dårlige vaner, og genoprette balancen mellem dit professionelle og personlige liv. Du skal lære at sætte klare grænser mellem arbejde og fritid.

Arbejde er en del af livet – ikke hele livet

Så tag et øjeblik, træk vejret dybt, og se om ikke et eller flere af de følgende råd kan bruges:

Sæt grænser i arbejdslivet:

Drop overarbejde: Overarbejde kan have mange negative konsekvenser, både for din fysiske og mentale sundhed – samt din generelle livskvalitet. Rent faktisk kan overarbejde over længere tid, føre til en nedgang i din produktivitet. Når du er træt bliver det sværere at fokusere og opretholde høj arbejdskvalitet.

Lær at sige nej: Vær ikke bange for at sige nej til ekstra arbejdsopgaver eller forpligtelser. At sætte grænser og prioritere din personlige tid, er vigtigt for din mentale sundhed og trivsel. Sørg derfor for at sætte grænser og hold fast, når der er noget, der overskrider dine grænser – både i forhold til arbejdsopgaver, overarbejde eller adfærd.

Sluk for arbejdsmail og beskeder: Når arbejdsdagen er slut, sluk for arbejdsrelaterede e-mails og beskeder på din telefon og computer. Det giver dig mulighed for at koble fra, og fokusere på dine personlige aktiviteter uden for arbejdet. Undgå helt at arbejde når du har fri (og holder ferie) medmindre det er strengt nødvendigt.

Planlæg personlige aktiviteter: Dediker tid til dine personlige interesser og aktiviteter uden for arbejdet. Dette kan omfatte tid med familie og venner, motion, hobbyer eller blot tid til afslapning og restitution. Forskning viser, at når du holder dig fysisk, mentalt, socialt og spirituelt aktiv, har du bedre mental sundhed. Og når du planlægger det (altså afsætter tid til det i din kalender) er chancen for at du får det gjort også større.

Det er vigtigt at huske, at arbejde er en del af livet – ikke hele livet.


Vores mandagstips er enkle, nemme og sjove ting du kan gøre for at øge din og andres arbejdsglæde, og starte ugen på allerbedste vis. Noget man kan gøre på højest 5 minutter. Når du prøver det, skriv en kommentar og lad os vide hvordan det gik. Se alle vores mandagstips her eller køb bogen 52 Glade Mandage i Arbejdsglædeshoppen.

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar