10 tips til god kommunikation på jobbet

10 tips til god kommunikation på jobbet

10 tips til god kommunikation på jobbet

Om du er leder eller medarbejder, så er god kommunikation afgørende for jeres relationer, samarbejde og resultater.

Den gode kommunikation på en arbejdsplads er altid respektfuld, åben og konstruktiv. Den bidrager til en sund virksomhedskultur og bidrager desuden til højere arbejdsglæde blandt medarbejdere.

Dårlig kommunikation har konsekvenser

Når kommunikationen slet ikke er til stede, eller når kommunikationen er decideret uforståelig, forvirrende, eller mangelfuld, påvirker det alt det vi talte om i forrige afsnit: samarbejde, relationer og resultater. Ofte fører den dårlige kommunikation nemlig til forvirring og unødvendige misforståelser:

  • gør samarbejdet mere besværligt
  • gør jer mindre effektive
  • gør det sværere at tage beslutninger
  • medfører flere fejl
  • flere konflikter

Den gode kommunikation – 10 tips

Her har du 10 forslag til, hvordan du kan skabe endnu bedre kommunikation på jobbet:

1: Vær respektfuld

Vær opmærksom på hvordan du taler til dine kolleger. Vær opmærksom på tonen, og tal aldrig dårligt om dine kolleger som ikke er til stede.

2: Vær opmærksom på din nonverbale kommunikation

Din attitude og dit kropssprog smitter også af på hvordan andre modtager/opfatter din kommunikation. Det er altså ikke kun det du siger, og hvordan du siger det – men også hvad du signalerer med dit ansigt og kropssprog.

3: Vær nysgerrig

Når du kommunikerer med en kollega, er det en god idé ikke blot at køre envejskommunikation. Vær nysgerrig og spørg ind til kollegaens synspunkter og idéer – og lyt når de fortæller – det er det man kalder aktiv lytning. Og vær parat til at ændre din holdning, såfremt en kollega har et blændende argument.

4: Sørg for at alle forstår dit budskab

Hvis du skal kommunikere information, uddelegere en opgave, eller lignende skal du altid sørge for at være klar og tydelig i din formulering. Pas på ikke at bruge fagudtryk som alle måske ikke kender – vær obs på hvem modtageren er.

5: Forstå hvad andre siger

Hvis du modtager information du ikke forstår, er det vigtigt at spørge.

6: Vær tilstede

Vær nærværende når du kommunikerer. Sørg for at have øjenkontakt med kollegaen du taler med, og lad dig ikke distrahere af din telefon, computer eller andet.

7: Du kan sagtens være præcis uden at være uhøflig

Hvis du har super travlt, sker det måske at du bliver lidt kort for hovedet. Det sker oftest i den skriftlige kommunikation. Sørg derfor altid for at du er ligeså høflig/venlig på skrift som du er når du ser kollegaen i øjnene.

8: Effektiv kommunikation

Mange gange kommunikerer vi internt med vores kolleger via mail, og det kan bliver til ret mange mails frem og tilbage. Oftest vil det være langt mere effektivt at tale med din kollega. Så næste gang du skal have afklaret noget med en kollega, vil jeg anbefale at du bevæger dig hen til kollegaens arbejdsstation. Er dette ikke en mulighed, så grib mobilen (eller video) og tag en snak med kollegaen – lad det, at skrive en mail, være den sidste mulighed.

9: Sig fra overfor konfliktfyldt kommunikation

Oplever du at blive talt ned til, råbt af eller anden negativ kommunikation, er det vigtigt at du siger fra. Hold bolden på egen banehalvdel, og fortæl stille og roligt at I kan fortsætte dialogen såfremt den bliver venlig, konstruktiv og respektfuld.

10: Kommunikation – kommunikation – kommunikation

Er du leder er det særligt vigtigt med god kommunikation på jobbet. Kommuniker jævnligt, rettidigt, præcist og forståeligt – særligt i forandringstider. Og så er det naturligvis lige så vigtigt at du er god til at lytte – det er også en del af kommunikationen :-)

God kommunikation skaber en stærk kultur

Det handler i bund og grund om at være bevidst om hvordan du selv kommunikerer. Vær nysgerrig på andre og hav respekt for andre (og deres synspunkter). Vær en medspiller i at få skabt en stærk og sund virksomhedskultur.


Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar