Dårlig ledelse dræber arbejdsglæden!

Så er det ikke længere en hemmelighed: Dårlige ledere dræber arbejdsglæden!


Ifølge en undersøgelse lavet af Center for Ledelse, bragt i Børsen 29.april 2011, går det i øjeblikket ned af bakke hvad arbejdsglæde angår. Henrik D. Sørensen fra Center for Ledelse mener at det skyldes, at toplederne under krisen har ansat de forkerte mellemledere – nogle der kunne skabe hurtige resultater. De er måske fagligt dygtige, men har ikke fokus på medarbejdernes faglige og personlige udvikling.

Hvis topledelsen i stedet havde været fremadsynet, og rekrutteret ledere der både er fagligt kompetente og samtidig har lederegenskaber med fokus på medarbejdernes faglige og personlige udvikling – så havde medarbejderne følt sig trygge! Ok… vi skal naturligvis skabe resultater, både personligt og som virksomhed, men der skal være lige så meget fokus på at skabe gode relationer både til kolleger og nærmeste leder hvis du skal have arbejdsglæde. Gode relationer er et fundamentalt behov for os mennesker, og flere undersøgelser viser faktisk at gode relationer på jobbet gør os gladere – og når vi er glade bliver vi bedre til rigtig mange ting. Og når vi føler os gode til det vi laver skaber vi bedre resultater :o)

Mange virksomheder fokuserer kun på resultaterne uden tanke på, at det dræber arbejdsglæden og dermed kreativiteten, innovation, serviceniveau osv…. hvilket til sidst påvirker bundlinien negativt. Benhårdt resultatfokus skaber på sigt dårligere resultater.

Hvis topledelsen vil genskabe arbejdsglæden blandt medarbejderne skal de starte med at få øjnene op for at arbejdsglæden har direkte betydning for vækst og bundlinie. Og så skal topledelse og mellemledere være meget bedre til at informere om eventuelle nedskæringer og fyringer – på en god måde! Information er essentielt, og begrundelser samt forklaringer på hvorfor virksomheden handler som den gør, er med til at give medarbejderne forståelse for situationen, og forståelse skaber tryghed. Mangel på forståelse gør altså at mange danskere ikke føler sig trygge i deres job, hvilket igen dræber arbejdsglæden.

Så kære ledere derude: Hvis I vil skabe økonomisk vækst for virksomheden er det vigtigt at fokusere på medarbejdernes arbejdglæde.

Hvis du vil have gode råd til hvordan man skaber arbejdsglæde i krisetider, vil jeg anbefale dig at læse Alexanders bog fra 2009 “Hurra der er krise“. Du kan købe bogen her

Relaterede artikler:

Jeg vil meget gerne høre hvordan det står til ude hos jer…

– Har din nærmeste leder fokus på både resulater og relationer?
– Får du feedback på dit arbejde og mulighed for at udvikle dig?
– Får du ros når du fortjener det?

 

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar