• Forside
  • Ydelser
  • Referencer
  • Events
  • Om arbejdsglæde
  • Om os
  • Kontakt
  • Blog
  • Forside
  • Ydelser
  • Referencer
  • Events
  • Om arbejdsglæde
  • Om os
  • Kontakt
  • Blog

Blogindlæg

Ledere: Hav tid til jeres medarbejdere!

02 okt 2008
8 kommentarer
alexander
Arbejdsglæde

Har du som leder tid til dine medarbejdere? Eller har du vigtigere ting at lave?

John fra Seattle skrev forleden en frustreret kommentar på min blog. En af hans kolleger på et stort IT-projekt leverer simpelthen ikke varen. Han møder altid for sent, holder ikke sine deadlines og overholder ikke sine aftaler. John har påtalt det overfor kollegaen flere gange, uden at det har hjulpet, og nu mener han, at det er på tide at lederen skrider ind.

Og Johns leder vil meget gerne diskutere det med ham, næste gang han har noget ledig tid i kalenderen – hvilket er om tre uger! Det er ikke godt nok, for i mellemtiden bliver John mere og mere frustreret over at skulle lave både sit eget arbejde OG den uduelige kollegas. John er milimeter fra at sige op – og firmaet er tæt på at miste en værdifuld medarbejder, fordi hans leder ikke har tid til ham.

Lederne offentliggjorde for et par år siden en undersøgelse som sagde, at 60% af danske ledere mener at de har for lidt tid til deres arbejde, fordi de bruger for meget tid på deres folk.

Sikke noget vrøvl! Som leder ER dine folk dit arbejde. Din prioritet nummer 1 er, at de er glade og produktive. Selvfølgelig har alle ledere opgaver ved siden af det, men hvis du som leder prioriterer dine egne opgaver over dine nærmeste medarbejderes, er resultatet at du øger 1 persons effektivitet (din) på bekostning af 10-20 andres (afhængigt af hvor mange medarbejdere du har).

Med mindre du er 10-20 gange mere produktiv end dem, er det et rigtigt dårligt bytte.

Du skal altså have tid til dine folk hver eneste dag. Tid til to ting: At skabe og vedligeholde gode, venskabelige relationer og til at håndtere eventuelle kriser.

Det har nogle af de bedste ledere forstået allerede. Marissa Mayer som er Vice President of Search Products i Google (og dermed en af deres absolutte topchefer), holder åbent på sit kontor hver dag fra 16-17:30. Der er en tavle på vægge, hvor man kan skrive sig op og sofaer og wi-fi udenfor, så man kan arbejde mens man venter. I den time kan alle Google-ansatte komme med deres spørgsmål,tvivl, ønsker eller gode ideer.

For et par år siden holdt IKEA europæisk chefmøde i deres varehus i Gentofte hvor stifteren Ingvar Kamprad himself deltager. Da chefmødet slutter kl. 18, går Ingvar en tur i hele varehuset og hilser venligt og glad på hver eneste medarbejder. Han møder to kvindelige ansatte der står og snakker sammen med ordene “Og hvad står to smukke kvinder som jer så og snakker om?” – og et kæmpe knus til hver af dem. Meget godt gået af en mand som er mange-milliardær, chef for over 100.000 mennesker – og 81 år gammel.

Der er mange ledere, der tror at det er nok bare at forkynde at “Min dør er åben.” Det er en god start – men er din kalender også åben, eller er det væg-til-væg møder de næste mange uger? Så hvad kan DU helt konkret gøre, for at sætte tid af til dine medarbejdere? Jeg har to meget enkle og effektive tips til dig.

Tip nummer 1: Sig god morgen! Et venligt, glad “go’ morgen” fra chefen har en helt urimeligt positiv effekt. Og det er IKKE nok at stikke hovedet ind på kontoret og råbe god morgen ud over hele flokken. Du skal gå runden rundt og give hver enkelt medarbejder et personligt god morgen, hvor du giver hånd, kigger folk i øjnene og tager en hurtig ordveksling med dem. F.eks. “har du haft en god weekend?”, “så du kampen igår” eller “har din søn fået det bedre?”

Tip nummer 2: Tag 5 minutter til en medarbejder hver dag – uden agenda. Hver dag taler du med en af dine medarbejdere – uden nogen agenda. Bare for at høre hvordan det går. Før evt. en liste over hvem du har talt med hvornår, så du kommer rundt til alle over noget tid.

Dels får du styrket din relation til den pågældende medarbejder, du vil også meget ofte få noget at vide, som du ellers ikke ville have hørt.

Lyder det banalt med de to tips? Ja for pokker, det er dybt banalt. Det er derfor det virker! Det er enkelt, det koster ingen penge, det tager (næsten) ingen tid og alle ledere kan gøre det.

Og hvis du ikke mener du har tid til det, så er mit modargument meget enkelt: Du har ikke tid til at lade være! Hvor mange dygtige medarbejdere risikerer du at miste, hvis du ikke har tid til dem? Og hvor meget tid kommer det til at koste dig at erstatte dem?

Denne artikel er oprindelig bragt som en klumme i JyllandsPostens Erhvervstillæg den 25/9 2008.

Om forfatteren
Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

Social deling

  • google-share

8 kommentarer

  1. vibeke Tinning 3. oktober 2008 kl 3:28

    Som medarbejder: Jeg tror det er lige så enkelt som det beskrives.
    Men mon min Leder er helt klar på det.

  2. Jon Kjær Nielsen 7. oktober 2008 kl 13:25

    Jeg vil lige supplere Alexander med en sjov udtalelse en medarbejder kom med for et par uger siden, da vi begge var til møde hos en virksomhed vi arbejder sammen med:

    “Hos os er åbenhed en lukket glasdør” :o)

    Vi skal være tættere på hinanden, og derfor har mange arbejdspladser åbne kontorlandskaber – undtagen til chefen, der har sit egen lille “indelukke”. I et forsøg på at signalere noget anden end den barriere for dialog det helt naturligt er, har mange lavet indelukket med glasvæge – så kan man i det mindste se chefen. Lidt om billedet af New Yorks skyline på vægen – det er næsten som at være der selv…

    Jeg har tidligere løst opgaver hos IT-udviklingsafdeligen hos en af de store danske mediekoncerner. Direktøren havde eget kontor som den eneste af 30, som så mange andre steder. I den tid jeg var der kom der dog ny direktør til, og han valgte at rykke ud “på gulvet” blandt de andre kolleger. Det gamle hjørnekontor blev lavet om til endnu et mødelokale – noget der i flere år havde været mangel på. Sådan kan det gøres!

    /Jon – den glade kollega;)

  3. Jannie Borch 8. oktober 2008 kl 10:24

    Så utroligt givtigt råd… Let at forstå, og endnu lettere at gøre … Udfordringen er at få det startet op med en naturlighed..Husk tesen “er det muligt i verden , er det muligt for mig”

  4. Pingback: Projekt Arbejdsglæde - Dårlig ledelse dræber arbejdsglæden!

  5. Pingback: Projekt Arbejdsglæde - 10 måder du kan motivere dine medarbejdere på

  6. Pingback: 10 måder du kan motivere dine medarbejdere på « Gør en stor positiv forskel

  7. Pingback: Arbejdsglæde nu - Engagerede medarbejdere – betyder det noget for bundlinjen?

  8. Pingback: 5 tip til at motivere dine medarbejdere i en tid med Corona-restriktioner - Arbejdsglæde nu

Leave a Reply Cancel reply

Søg

Nyhedsbrev

7,394
mennesker får allerede vores populære, gratis nyhedsbrev med artikler, links og gode tips om arbejdsglæde.

Læs mere og tilmed dig her.

Ledelse med glæde

“En superinspirerende bog som alle ledere burde læse. Den form for ledelse som “Ledelse med glæde” beskriver, har været kernen til vores succes her i WD-40, og jeg ved, at den også vil booste dine resultater.”
– Garry Ridge, CEO i WD-40 Company

Vores nyeste bog om ledelse med glæde er nu også udkommet på dansk.
Køb den i Arbejdsglædeshoppen.

Happy Hour fra 8 til 16


"Denne bog er fantastisk. Læs den!" - Lars Kolind.
Køb den i Arbejdsglædeshoppen.

Arbejdsglæde på 6 uger


Få mere arbejdsglæde i din hverdag - med praktiske øvelser til 6 uger.
Køb den i Arbejdsglædeshoppen.

52 glade mandage


Bogen med 52 små ideer til at skabe arbejdsglæde, der giver dig inspiration til en masse tiltag, som du kan bruge hen over det næste år på jobbet – Èn om ugen hver mandag.
Køb bogen i Arbejdsglædeshoppen.

Hurra, der er krise


“En af de mest vedkommende bøger på boghandlerens reoler lige nu. Læs den og bliv glad.”
- JyllandsPosten
Køb den i Arbejdsglædeshoppen.

Arbejdsglædespillet


Arbejdsglædespillet er et sjovt, enkelt brætspil for afdelinger, teams eller projektgrupper.
Læs mere om Arbejdsglædespillet
Køb det i Arbejdsglædeshoppen.

Kontakt

Arbejdsglæde nu
v/Arlette
Suomisvej 4
1927 Frederiksberg C

CVR: 25938313

info@arbejdsglaedenu.dk

facebook
linkedin
youtube

Det sidste nye fra bloggen

  • 5 tip til at motivere dine medarbejdere i en tid med Corona-restriktioner
  • Alexander Kjerulf ude med nye videoer
  • COVID-19 gør os mindre glade
  • Mandagstip: Taknemmelighedsøvelser gør os gladere
  • Besøg i Go’ morgen Danmark

Få vores nyhedsbrev

7,394
mennesker får allerede vores populære, gratis nyhedsbrev med artikler, links og gode tips om arbejdsglæde.

Tilmeld dig her:
* indicates required
© 2020 - Arbejdsglæde nu