Hvad koster jeres møder?
Ved du hvor mange penge jeres afdeling eller virksomhed bruger på møder? Og hvor meget tror du I kan I spare, hvis jeres møder blev bare en smule mere effektive?
Indtast nogle få oplysninger om din arbejdsplads i formlen herunder, og få svaret:
Ovenstående beregning tager udgangspunkt i, at der er 1924 arbejdstimer på et år. Den beregner den samlede lønudgift til møder, men medregner ikke:
- Vedligehold af mødefaciliteter og andre mødeomkostninger.
- Den værdi mødedeltagerne kunne have skabt i den samme tid.
- Eventuelle omkostninger (ineffektivitet) som følge af demotivation fra dårlige møder.
Bedre møder er godt for bundlinjen og arbejdsglæden
Noget af det mest frustrerende ved møder er, hvis man tager en masse beslutninger – men der efterfølgende intet sker. Og så er det rent faktisk spild af både tid og penge.
I en McKinsey-undersøgelse sagde 61% af lederne, at mindst halvdelen af den tid, de brugte på at træffe beslutninger – meget af den brugt på møder – var ineffektiv. Og kun 37% af de adspurgte sagde, at deres organisationers beslutninger var både af høj kvalitet og rettidige.
Unødvendige eller “bare” dårligt planlagte møder, går ud over vores arbejdsglæde og vores resultater. Når deltagerne ser et møde som værende effektivt, er de mere tilbøjelige til at have en positiv holdning til møderne og udviser mere positiv adfærd i løbet af mødet – og efter mødet.
Det betyder at I kan øge arbejdsglæden ved at forbedre jeres møder. Få nogle tips i nedenstående artikler: