Der er så varmt på toppen

Der er koldt på hjørnekontoret. Således læste jeg på Business.dk for et par dage siden, i artiklen Chefen er ensom. Undersøgelsen “Det Danske Ledelsesbarometer” viser, at fra at 8% af lederne følte sig ensomme i 1999, er det nu 18%.  Ën kedelig tendens!

En af undersøgelsens bagmænd, Professor John Parm Ulhøi peger i Business.dk på de tilsyneladende naturlige følger af at få stort ansvar: Ensomhed, med færre nære sparringsmuligheder – chefen er ikke en del af det faglige og sociale miljø i samme omfang, og dette kan påvirke lederens trivsel.

At følgerne af ensomhed kan være som beskrevet lyder troværdigt. At ensomheden er en naturlig del af det at acceptere et lederjob køber jeg til gængæld ikke. Ensomheden er selvskabt, og lederen rummer selv løsningen. “Det er ensomt på toppen” siger det gamle mundheld. Må jeg anbefale at tage nogen med derop i så fald, så I sammen kan holde varmen.

Ledere der holder fast i de traditionelle mønstre med magt, distance, kontol og dem-mod-mig,  de vil givet opleve at der er ensomt. Derimod vil ledere der interesserer sig for medarbejderne og arbejder med at skabe stærke og positive relationer på arbejdspladsen kunne opleve at der kan være rigtigt lunt og hyggeligt på toppen. I forrige indlæg skrev Alexander hvordan ledere ved at tage sig tid til medarbejderen kunne skabe mere arbejdsglæde for medarbejderne, og dette glæder også for dem selv! En leder med menneskeligt engagement er en leder med arbejdsglæde.

Den amarikanske leder og forfatter Jack Mitchell har skrevet bogen Hug Your People (gi’ dine folk et knus), hvor han opfordrer til at man tør gå lidt tættere på hinanden, og bruge anerkendelse og ros aktivt (jeg skal møde ham i næste uge, og jeg glæder mig helt vild!). Jeg siger ikke at du nødvendigvis skal give dine folk knus, men ved at være åben, ærlig, respektfuld, kommunikerende, rosene – og glad! – har du mulighed for at skabe fælleskab med medarbejderne. Når lederen selv tør tø op, så vil han/hun opdage, at der måske ikke var så kold på toppen alligevel.

/Jon

Udgivet
Kategoriseret som Ledelse

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

1 kommentar

  1. Hej Jon

    Godt skrevet og gode indput til den daglige ledelse. Ros dine medarbejder. I det hele taget syntes jeg vi alle skal rose hinanden. Det er som med SMIL. Smil til verden og den smiler til dig ;-D
    Vi syntes alle det er dejligt at få små positive kommentar i dagligdagen.
    Det er jo også rat at kunne glæde andre ved at give ros og se deres smil og glæde. Du for derfor selv noget tilbage, når du giver ros eller kompliment!

    Kh
    Jacob Nielsen ;-D

Skriv en kommentar