Mandagstip: Skab mere ro og overblik med en could-do liste
Kender du følelsen af, at din to-do-liste aldrig stopper? At du hele tiden bliver mindet om de ting, du ikke når? Det kan give en følelse af stress og utilstrækkelighed. Men hvad hvis løsningen ikke er at presse dig selv hårdere – men at prioritere smartere?
Skab overblik – her kommer “could-do”-listen ind i billedet.
Hvad er en could-do-liste?
En could-do-liste er en liste over opgaver, du kunne lave, hvis du har tid og overskud. Det er ikke opgaver, der haster eller er absolut nødvendige i dag. Det er ting, der kan vente til senere eller måske endda til en dag, hvor du har mere ro på.
Ved at skille dine “skal-gøres” fra dine “kunne-gøres” skaber du et bedre overblik og undgår, at din to-do-liste føles uoverskuelig.
Sådan skaber du overblik med en could-do-liste
Start med at rydde op i din to-do-liste og inddel den i to grupper. Kig på opgaverne og spørg dig selv: “Er det noget, jeg absolut skal nå i dag, eller kan det vente?”
Flyt de mindre presserende opgaver til en separat could-do-liste. Det kan være opgaver som at opdatere gamle dokumenter, brainstorme nye idéer eller rydde op på skrivebordet.
Hold din to-do-liste kort. Fokuser kun på de mest nødvendige opgaver i dag, og lad could-do-listen tage sig af resten.
Derfor virker det at have en could-do liste
En could-do-liste er med til at give dig mere frihed og fleksibilitet. Når du ved, at de mindre presserende opgaver er parkeret, slipper du for at bekymre dig om dem her og nu.
Psykologisk skaber overblikket en følelse af kontrol. Når du selv vælger, hvad du vil fokusere på, bliver arbejdet mindre stressende og mere motiverende. Og vigtigst af alt – du undgår også den demotiverende effekt af en endeløs to-do-liste, der altid minder dig om alt det, du ikke når.
Faktisk oplever mange, at de når mere, fordi de fokuserer på én ting ad gangen og får følelsen af succes ved at krydse to-do-opgaver af.
Prøv det selv: Lav en could-do-liste. Flyt de opgaver, der kan vente, over på denne liste, og fokuser på det, der virkelig tæller i dag.
Det er en lille ændring, der kan gøre en stor forskel for din arbejdsdag – og for din arbejdsglæde.
Vores mandagstips er enkle, nemme og sjove ting du kan gøre for at øge din og andres arbejdsglæde, og starte ugen på allerbedste vis. Noget man kan gøre på højest 5 minutter. Når du prøver det, skriv en kommentar og lad os vide hvordan det gik.
Se alle vores mandagstips her eller køb bogen 52 Glade Mandage i Arbejdsglædeshoppen.