Mandagstip: Skab en “have-done” liste
Kender du det? Arbejdsdagen er ved at være slut, og du kigger på din ‘to-do-liste’, kun for at føle, at du ikke har nået noget som helst.
I stedet for kun at holde øje med, hvad der stadig skal klares, så begynd at synliggøre de opgaver, du allerede har gennemført. Det kan være så enkelt som at tilføje de løste opgaver til en separat liste – din ‘have-done-liste’.
Hvis du bruger digitale lister, er det nemt at flytte opgaver over, når de er fuldført. Foretrækker du papir, kan du blot sætte en streg over opgaven eller skrive den ind på en ny liste. Den helt enkle måde at holde styr på hvad du har nået, er at sætte en streg på et stykke papir, for hver opgave du løser.
Hvorfor virker det det have en ‘have-done’ liste?
At have en ‘have-done-liste’, handler om at ændre dit fokus. Når du ser sort på hvidt, hvad du har nået, synliggør du dine resultater. Frem for at lade dig overvælde af opgaver, du endnu ikke har løst, kan du fokusere på dine resultater – altså alt det, som du har nået.
Og en vigtig pointe er også at du ikke altid kan kontrollere mængden af opgaver der kommer ind. Så se hellere på hvad du har løst af opgaver, fremfor at se på hvad du ikke har nået.
Opret en ‘have-done’ liste og bliv mere effektiv
Denne skift i fokus giver dig en følelse af succes. Det kan også øge din effektivitet – fordi du arbejder bedre, når du føler dig motiveret og har fokus på dine fremskridt.
Tag et øjeblik til at oprette en ‘have-done-liste’, og begynd at notere dine gennemførte opgaver. Det behøver ikke være stort eller tidskrævende. Lad det være er en lille ændring, der kan gøre en stor forskel for din arbejdsglæde.
Vores mandagstips er enkle, nemme og sjove ting du kan gøre for at øge din og andres arbejdsglæde, og starte ugen på allerbedste vis. Noget man kan gøre på højest 5 minutter. Når du prøver det, skriv en kommentar og lad os vide hvordan det gik.