Mandagstip: Sådan siger du nej
Det er svært at sige nej til spændende opgaver på arbejdet, men det er af og til nødvendigt. Især i travle tider, er det en forudsætning for din arbejdsglæde, at du kan sige fra overfor for mange opgaver.
Ud over at bruge ordet ‘nej’ er der også andre måder du kan gøre din leder og kolleger opmærksomme på, at du har for mange opgaver.
Sådan siger du nej
Hvis du oplever at alt for mange opgaver kommer din vej på samme tid, skal du sige fra på en god måde. Det kræver lidt træning at sige fra – måske især over for chefen – men det er vigtigt for dig at lære. Her er lidt tips der forhåbentlig kan hjælpe dig:
- Sig fra med det samme, hvis du kan se at det er umuligt at presse flere opgaver ind. Alternativt kan du gøre opmærksom på, at du skal se på dine øvrige opgaver og deadlines, før du kan tage stilling til hvornår – og om – du kan påtage dig den ekstra opgave.
- Sig, at det vil du meget gerne tage dig af, men det bliver ikke med det samme. Gør det klart for lederen/kollegaen, hvornår du har mulighed for at påtage dig opgaven.
- Kræver den nye opgave at du overdrager en anden opgave til en anden person? Det kan være en god idé at sige: “Hvis opgaven er vigtig har jeg andre opgaver jeg må give videre.”
- Sørg altid for at være venlig, men tydelig i din kommunikation.
- Spørg dig selv: “Hvad sker der hvis jeg siger JA til opgaven?”. Hvis du kan se, at det forholdsvist hurtigt kan klares med at give den en ekstra skalle, er det måske ok. Men hvis det vil betyde at du får overarbejde over en længere periode, er det en god idé at sige fra.
Hvornår skal du ellers sige nej?
Hvis du bliver bedt om at gøre noget der ikke giver mening, skal du naturligvis også sige fra. Sig nej hvis du bliver bedt om at gøre noget der er imod dine (eller virksomhedens) værdier, dårligt for kunden/borgeren/patienten, eller måske endda bliver bedt om at gøre noget der er ulovligt.
Det er helt ok at have grænser – og de fortjener at blive overholdt. Så husk at sige fra, når der er noget der overskrider dine grænser personligt eller opgavemæssigt. Det viser jo rent faktisk, at du tager dig selv og dit job seriøst.
Vores mandagstips er enkle, nemme og sjove ting du kan gøre for at øge din og andres arbejdsglæde, og starte ugen på allerbedste vis. Noget man kan gøre på højest 5 minutter. Når du prøver det, skriv en kommentar og lad os vide hvordan det gik. Se alle vores mandagstips her