Mandagstip: Pomodoro-metoden

5 enkle måder at skabe nærvær i din hverdag - Mandagstip-Photo-by-Chonesstoc-Canva-Pro-1200x675px.png

Mandagstip: Pomodoro-metoden

Hvis du glemmer at holde pauser og har brug for at strukturere din arbejdsdag, er Pomodoro-metoden måske noget for dig. Metoden er en tidsstyringsteknik, der er designet til at forbedre din produktivitet og koncentration, ved at opdele arbejdstiden i kortere intervaller. Med metoden får du de nødvendige pauser du har brug for i løbet af dagen. Desuden forbedrer du din fokus, opretholder din koncentration og har derfor mindre spildtid.

Sådan gør du

Start med at få et overblik over dagens opgaver, og prioriter dem. Følg herefter disse 5 trin i Pomodoro-metoden:

  • Indstil en timer: Start med at indstille et ur/en timer til 25 minutter. Denne periode kaldes en “pomodoro”. Navnet kommer fra italiensk og betyder “tomat”, og det refererer til de klassiske køkkentimere formet som tomater, som opfinderen af metoden, Francesco Cirillo, brugte.
  • Fokusér på en enkelt opgave: Brug de 25 minutter på udelukkende at arbejde på én opgave. Undgå distraktioner og koncentrer dig fuldt ud om arbejdet.
  • Tag en kort pause: Når pomodoroen er afsluttet, tag en kort pause på 5 minutter. Brug pausen til at strække dig, gå lidt rundt eller bare slappe af.
  • Gentag processen: Efter din pause, starter du en ny pomodoro ved at indstille timeren til 25 minutter og fokuserer igen på din opgave.
  • Tag en længere pause efter flere pomodoroer: Efter at have gennemført 4 pomodoroer, skal du tage en længere pause på cirka 15-30 minutter. Det giver dig mulighed for at genoplade, inden du fortsætter din opgave.

Når du i en periode har anvendt Pomodoro-metoden, er det en god idé at evaluere og tilpasse teknikken efter dine behov. Du kan overveje at justere længden af pomodoroer og pauser afhængigt af din individuelle arbejdsrytme. Rigtig god arbejdslyst!


Vores mandagstips er enkle, nemme og sjove ting du kan gøre for at øge din og andres arbejdsglæde, og starte ugen på allerbedste vis. Noget man kan gøre på højest 5 minutter. Når du prøver det, skriv en kommentar og lad os vide hvordan det gik. Se alle vores mandagstips her

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar