Er du glad på jobbet – eller er du bare tilfreds?

Er du glad på jobbet – eller er du bare tilfreds?

Danske arbejdspladser bruger enorme ressourcer på at måle og fremme medarbejdertilfredshed i den tro, at tilfredse medarbejdere er mere effektive, mere loyale og mindre syge. Den tese holder bare ikke – forskningen viser, at tilfredse medarbejdere ikke nødvendigvis laver et bedre stykke arbejde, har lavere sygefravær eller bliver længere tid i jobbet.

Og masser af medarbejdere stiller sig tilfredse med at være… tilfredse. De er ikke specielt glade for jobbet, men har omvendt heller ikke så meget at klage over.

Derfor skal vi sætte jobtilfredsheden i bagsædet og i stedet fokusere på at skabe arbejdsglæde. De to emner er relaterede, men meget forskellige. Forskellen er enkel: Jobtilfredshed handler om, hvad vi tænker om arbejdet. Når vi samlet set betragter alle omstændighederne ved jobbet – løn, jobindhold, transporttid, titel, arbejdsvilkår, pensionsordning, frynsegoder, osv. – er vi så tilfredse med det vi har? Det er en intellektuel øvelse, og tilfredshed er primært baseret på en sammenligning med andre – ikke på absolutte tal. Får jeg mere eller mindre end mine kolleger? Har jeg bedre vilkår end medarbejderne hos konkurrenten?

Arbejdsglæde derimod handler om hvad du føler på arbejdet det meste af tiden. Går du mest rundt og føler dig glad, stolt, anerkendt og motiveret? Eller føler du dig ofte stresset, nervøs, skuffet og frustreret? Når du vågner mandag morgen og har endnu en ny arbejdsuge foran dig – hvilken følelse har du så i maven?

Vi er ikke vant til at snakke følelser på jobbet, men undersøgelser viser at det netop er følelsen af glæde (eller det psykologer kalder positiv affekt), der skaber bedre performance. Undersøgelser fra psykologi, sociologi og neurologi viser, at når du og dine kolleger har en god dag, er I mere produktive, kreative, energiske og motiverede. Glade ansatte er også bedre til at samarbejde, sælger mere og giver langt bedre service til kunderne. Den glade medarbejder er simpelthen drømmemedarbejderen. Og husk: Den samme effekt kommer ikke af jobtilfredshed.

Masser af danske medarbejdere er tilfredse, men ikke glade. Du kender dem godt. Det er de kolleger som allerede har fået alt hvad de kan pege på – de har en fornuftig løn, bonus og pension. Virksomheden har lige brugt en formue på massageordning og hæve/sænke skriveborde. De scorer fornuftigt i den årlige APV/tilfredshedsmåling – måske 4,3 ud af 5. De passer deres arbejde og gør det OK, men der kommer ikke mange nye ideer fra dem, de viser ikke meget begejstring og de går sjældent den ekstra mil frivilligt for kunderne, kollegerne eller arbejdspladsen.

Tilfredshedsfaktorerne skal selvfølgelig være i orden. Du skal have den løn du er værd. Hvis du fortjener en forfremmelse eller en bonus, skal du have den. Men jobtilfredshed i sig selv giver ikke positive resultater for dig og for arbejdspladsen – den er kun det fundament som arbejdsglæden skal bygges på. Og når først det basale er i orden, kan du ikke skabe mere arbejdsglæde, ved at skabe mere tilfredshed.

Når medarbejdere, virksomheder og ledere alligevel fokuserer så meget på tilfredshed, skyldes det primært tre ting. For det første er det, hvad alle de andre gør – og vanens magt er stor. For det andet er tilfredshed let at måle. Følelser på jobbet kan også måles, men det kræver mere end bare et årligt spørgeskema. Og for det tredje er det let og uforpligtende at arbejde med tilfredshed – det kræver blot, at man som virksomhed hiver den store tegnebog frem og betaler for bonus/frugt/kaffe/massage/etc.

Arbejdsglæde derimod kræver mere af os. Vi skal turde tage følelserne alvorligt og sætte dem på dagsordenen på jobbet. Det kræver at virksomheden engagerer sig ægte og oprigtigt i sine medarbejdere. Det kræver en dyb forståelse af medarbejdernes ønsker og drømme. Det kræver at lederne er villige til at tage dialogen med de ansatte om deres glæder og sorger på jobbet.

Så vi skal ikke længere være tilfredse med at være tilfredse. Vi skal skabe arbejdspladser, hvor vi kan være glade. Hvor vi kan stå op de fleste morgener og glæde os til dagen. Hvor vi kan udfolde vores fulde potentiale og gøre en positive forskel sammen med gode kolleger.

Det er ikke let! Ironisk nok kan en indsats for arbejdsglæden være væsentligt billigere end mange tilfredsheds-initiativer, men det kræver til gengæld meget mere af ledere og medarbejdere som mennesker. Men lad mig slå det fast med syvtommersøm: Hvis I fortsætter med kun at måle og skabe jobtilfredshed, så er det skønne spildte kræfter (og penge). Mere arbejdsglæde derimod, er vejen til et bedre arbejdsliv for dig og kollegerne og bedre resultater for arbejdspladsen.

Relaterede artikler

Din mening

Hvad tænker du? Vil du helst være tilfreds med dit job eller vil du være glad? Hvad er du lige nu? Skriv en kommentar, vi vil rigtig gerne høre din mening!

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

Skriv en kommentar