Fritid er en forudsætning for produktivitet og arbejdsglæde

biden

Vi har tidligere skrevet om det FANTASTISKE brev, som den amerikanske vicepræsident Joe Biden et memo sendte til sine medarbejdere i 2014:

“Til mit vidunderlige personale,

Jeg vil gerne bruge et øjeblik på at gøre noget helt klart for alle. Jeg forventer ikke, og ønsker heller ikke, at nogen af jer går glip af eller ofrer vigtige forpligtelser i familien til fordel for arbejdet.

Familieforpligtelser inkluderer, men er ikke begrænset til, fødselsdage, bryllupsdage, bryllupper, religiøse ceremonier som første nadver eller bar mitzvah, translokationer og svære tider som sygdom eller dødsfald i familien.

Det er meget vigtigt for mig. Faktisk vil jeg gå så langt som til at sige, at hvis jeg opdager at du arbejder sammen med mig, mens du går glip af vigtige familiepligter, vil det skuffe mig meget. Det har været en uskreven regel siden mine dage i senatet.

Tak for alt det hårde arbejde.

Sincerely,

Joe.”

Der er især 3 grunde til, at jeg er vild med brevet:

  1. Han viser sit personale, at det er OK (ja sågar forventet) at de prioriterer vigtige ting i familien over arbejdet.
  2. Han starter brevet med “Til mit vidunderlige personale.” Her er tydeligvis en leder, som værdsætter og holder af sin stab.
  3. Han er med til at bekæmpe den stigende overarbejdskultur man ser mange steder, især i USA.

Og når man tænker på de tab Joe Biden har lidt i sin egen familie, bliver brevet endnu mere fantastisk. Han mistede sin kone og datter i et biluheld for mange år siden og hans ældste søn døde af kræft sidste år.

Jeg delte brevet på twitter og linkedin, hvor det gik viralt og fik tusindvis af likes. Folk hungrer tydeligvis efter ledelse, der anerkender, at vi er hele mennesker med et liv ved siden af arbejdet. Den holdning Biden giver udtryk for her, er meget sjælden blandt amerikanske ledere, der som regel tror blindt på, at deres vigtigste opgave er, at få medarbejderne til at arbejde så meget som muligt.

Danske virksomheder er heldigvis ikke derhenne. I Danmark har vi verdens bedste work-life balance ifølge undersøgelser. Det skal vi være stolte af og holde fast i af 3 meget enkle årsager.

  1. Antal arbejdstimer er lige meget – resultater tæller. Produktivitetsforskningen viser tydeligt, at flere timer (ud over de første 40 per uge) ikke fører til bedre resultater. Tværtimod. God work/life balance skaber arbejdsglæde som skaber bedre resultater. Omvendt viser undersøgelser at permanent overarbejde skader både medarbejdernes performance og helbred.
  2. Tid væk fra arbejdspladsen giver os inspiration, ideer og ny energi, som gør os bedre på jobbet.
  3. Jeg er ligeglad med hvor vigtigt dit arbejde er – familie og venner er vigtigere her i livet.

Det er der heldigvis også mange arbejdspladser, der har forstået. Det amerikanske investeringsfirma Motley Fool har f.eks. en fantastisk politik, som de kalder “Fools Errand.” De trækker hver måned navnet på en tilfældig medarbejder som får 2 uger fri, som skal holdes indenfor de næste 4 uger. De får også $1.000 og deres mission er at lave lige hvad de har lyst til, helt uden kontakt til kontoret. De gør det for at vise medarbejderne, at det er OK at have en god balance mellem arbejde og fritid og at man ikke skal knokle sig selv halvt ihjel. De gør det også for at lære medarbejderne, at ingen enkeltperson må være uundværlig. Hvis man sidder hver måned under trækningen og tænker “bare de ikke trækker mit navn – jeg har alt for travlt til at tage 2 uger fri”, så er der noget galt.

En anden meget inspirerende ide kommer fra det Canadiske logistikfirma NRI Distributions, som har det de kalder “15 cm reglen”. De har adresse tæt på nogle gode skisportssteder, og reglen er, at hvis der er faldet mere end 15 cm frisk sne i bjergene, så må man tage fri fra arbejdet og tage ud at stå på ski eller snowboard.

Tid væk fra kontoret er ikke en trussel mod produktivitet og bundlinie. Tværtimod – medarbejdere der aldrig kan holde fri kører fast mentalt, bliver i større grad syge og ender med at svigte de vigtigste mennesker i deres liv.

Relaterede artikler

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

1 kommentar

  1. I samme stil så jeg i dag et indlæg fra en glad KVIK-medarbejder, der delte et arbejdsglæde-brev fra sin chef på LinkedIn.
    God stil :-)

Skriv en kommentar