En af vores kunder vinder (næsten) en arbejdsglædepris

2015-02-25 10.03.24

I 2014 holdt vi et par workshops for Kæbekirurgisk afdeling (Afd K) på Odense Universitetshospital og vi var allerede dengang imponerede over deres fokus på arbejdsglæde fra både medarbejdere og ledelse.

Det skrev vi dengang en artikel om her: Arbejdsglæde på Afdeling K.

De har holdt fast i udviklingen lige siden og vi har lige fået denne FANTASTISKE mail fra Janne Skjoldå som er arbejdsmiljørepræsentant i afdelingen.

VI vandt !!! :)

Ja, dvs det føler jeg, vi gjorde alle sammen; dig, Torben, mig, Kirsten og personalet på Fabrikken.

Vi fik en 2. plads ved årets arbejdsmiljøpris ved hospitalskonferencen (OUH). Nr. 1 havde nedbragt sygefravær og voldsepisoder, et fantastisk resultat, som vi ikke kunne slå – vi kan jo ikke fremvise et eneste ærligt voldstilfælde her på Fabrikken!!

Men Birgitte (min nye arbejdsleder i AMO-arbejdet og tidl. Kvalitetsperson på Afdeling K, nuværende afdelingssygeplejerske) og jeg havde indstillet os på vegne af os alle sammen.

Vi havde beskrevet den lange proces, der vel startede med, at vi skiftede ledelse, der indså, at personalet er en ressource, som hvis den bruges rigtigt er guld værd. Derefter visionerne, som du var en del af, vores temadage med dig, hvor du igangsatte og italesatte arbejdsglæde, hvordan man finder den, hvordan man bevarer den. Vores fortsatte arbejde med det i en travl hverdag, vores kortlægning af det fysiske, ergonomiske og psykiske arbejdsmiljø ifm. vores APV (arbejdspladsvurdering).

Hvorfor synes jeg, at VI VANDT !!!??

JO, fordi vi i afdelingen fik synliggjort den måde, vi behandler hinanden på, hvad vi kan forbedre, vi fik lært i højere grad at få øje på de ting, vi gør godt, og der, hvor der kan forbedres, gør vi det. Nogle ting kan løftes internt i afdelingen, andres skal løftes op på direktionsniveau.

Og det sidste år har været udfordrende på mange forskellige måder, både personalemæssigt, organisatorisk og teknikmæssigt – med besparelser, krav om øget aktivitet, udskiftning i personalegruppen og indførelse af nyt IT-system…(jeg hørte, at 37% af alle sekretærer er sygemeldt med relation til dette system), så det har ikke været og er ikke smooth sailing…

Vi har også synliggjort, det vi gør, udadtil – dels ved din mellemkomst J – og dels ved, at jeg selvfølgelig fortalte i ASA (Afdeling for sikkerhed og arbejdsmiljø), hvad der foregik hernede i katakomberne…, hvilket efter en dels mails mundede ud i en artikel om dig og os, således at vi ikke går og gemmer på succeshistorierne…

Så jeg synes at ”vinde” 2. præmien på psykisk arbejdsmiljø på, hvordan man får italesat arbejdsglæden, det er en sejr…

Især også fordi det kan være så vanskeligt at måle ”forbedringer”, det er ikke ”det nye sorte” med patientinddragelse, nej det er, hvordan det lykkes at gøre folk glade for at gå på arbejde. Den glæde bruger de til at være professionelle og fagligt kompetente overfor vores kerneopgave, patienterne, SELV OM VI HAR TRAVLT!

FANTASTISK! Tillykke til Afdeling K med den flotte andenplads, som er grundlagt med et solidt fokus på både resultater og relationer.

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

Skriv en kommentar