Gør arbejdsdagene i ferietiden lidt sjovere

Gør arbejdsdagene i ferietiden lidt sjovere

Kære alle jer der arbejder – mens de andre holder sommeferie ;-)

Selvom der ikke er lige så meget arbejde, skal vi huske at vi kan gøre noget for arbejdsglæden og for at holde gejsten oppe, i den (for mange) stille tid på jobbet i industriferien. Jeg blev kontaktet af TV2 der ville høre om  jeg kunne komme med nogle bud på, hvordan du får tiden til at gå mens du holder skansen og de fleste af dine kolleger nyder sommerferien.

Først og fremmest fortalte jeg at man skal tage den med ro. Forvent ikke, at du yder det samme, som når der er drøn på. Det er helt naturligt at du når mere, når telefonerne kimer og du har travlt. Der bliver helt sikkert mere at se til efter industriferien, så det er nu du kan lade batterierne op. Men hvad kan du så gøre for arbejdsglæden og energien? Her er mine 10 bud:

  1. Lær en kollega bedre at kende. Spis eventuelt frokost med en kollega du ikke kender så godt, spørg til hans/hendes bedste ferieoplevelse. Det er vigtigt er at I ikke taler arbejde, men lær hinanden at kende som medmennesker. Gode relationer på jobbet giver nemlig rigtig meget arbejdsglæde.
  2. Lav din nuværende telefonsvarerbesked om så det bliver en glad telefonsvarerbesked. Hvordan lyder din telefonsvarerbesked nu? Giv dig selv et kald – lyder du glad eller er dit tonefald trist eller måske monotont? Lyder du som én du selv har lyst til at tale med? Måske ikke… så synes jeg det er tid til at indtale en ny besked som er lidt gladere end den gamle.
  3. Ret din e-mail signatur til en personlig og glad e-mail signatur.
  4. Arranger sammen med en eller flere af dine kollegaer en sød overraskelse til dem der nu er på ferie – tænk hvis de efter ferien møder ind og får et smil fra dag 1… Skriv en sød personlig besked, sæt blomster fra din have eller måske en lille pose med hans/hendes yndlingsslik … I kunne også dekorere hele afdelingen. Det vil også være en rigtig god idé at gøre med en af de kolleger der faktisk er på job. Uventet venlighed som vi kalder det, du kan nemlig gøre andre glade ved at gøre noget rart og uventet for dem.
  5. Husk at gå en tur i den friske luft – alene eller tag gerne en kollega med. Frisk luft og bevægelse giver dig fornyet energi til dagens opgaver og så kan du samtidig lære din kollega bedre at kende. En win-win, som man siger ☺
  6. Tag det vi kalder ”mig-tid”, det giver fornyet energi og fokus. Tag 5 minutter for dig selv, hvor du sidder uforstyrret og bare mærker efter. Hvordan har du det lige nu? Er du glad? Nogle mediterer andre tager en power nap, slapper af med en kop kaffe – uanset hvad du vælger er essensen at du sidder for dig selv og kun har tanker på dig selv.
  7. Tal med dine kollegaer om jeres største succes siden nytår – hvordan kan I fejre det? Måske skal det fejres med det samme, eller måske vil I fejre det sammen med alle andre når de er tilbage fra ferie. Brug den ekstra til I har her i sommerperioden til at planlægge en overraskelses-ceremoni når de er tilbage. Det er vigtigt at synliggøre jeres succeser, store som små. Arbejdsglæde kommer bl.a. af at fremhæve de ting I faktisk HAR gjort, så derfor giver det rigtig god mening at fejre succeserne.
  8. Ryd op i dine bunker. Umiddelbart lyder det lidt kedeligt, men det er en stor tilfredsstillelse at få ryddet ud i bunkerne. Når jobbet er afsluttet skal det naturligvis fejres – eventuelt med en is ;-)
  9. Hør musik der gør jer alle i godt humør.
  10. Tag sommerhatten på, sæt fødderne i en balje med vand og kast en badebold rundt i lokalet – eller start et mini-sommer-OL. I kan jo hver især vælge en diciplin. Her et par eksempler:
  • Tennis – Et sammenkrøllet papirark kan nemt blive en bold, og en bog/mappe kan være ketcher.
  • Bordtennis – Et lille stykke sammenkrøllet papir som bold og en lille bog som bat. Så skal mødelokalets bord bare ryddes, og I kan spille rundt om bordet.
  • Kegler – Tomme toiletruller sættes op som kegler, lav bolde af sammenrullet papir.
  • Kontorstole-race ;o)

Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar