Få en god start på dagen :o)

Start dagen i godt humør og bliv mere effektiv på jobbet…

 

Steffanie Wilk fra Ohio State University har lavet et studie hvor hun så på hvordan morgenhumøret hos nogle medarbejdere påvirkede resten af dagen, både humør- mæssigt og arbejdsmæssigt. Undersøgelsen involverede 29 ansatte i et call center, der passer telefoner for et stort amerikansk forsikringsselskab.  I 3 uger skulle de måle deres humør, først om morgenen når de mødte ind og så to gange mere i løbet af dagen. Ved de 2 sidste målinger hver dag, skulle de ligeledes indikere hvordan deres sidste kunde virkede; rolig, uforskammet, grov, i godt humør osv.

For de call center medarbejdere der mødte ind i godt humør, viste det sig faktisk at kvaliteten af deres arbejde var højere end dem der mødte ind i dårligt humør. Dem der mødte ind i dårligere humør end gennemsnittet fik mindre arbejde fra hånden, svarede færre opkald og havde brug for flere pauser i løbet af dagen.

Undersøgelsen konkluderede også at humøret i løbet af dagen kunne ændre sig – og den gode nyhed her er at det oftest var i den positive retning. De ansatte blev faktisk i bedre humør i løbet af dagen, men sjældent i dårligere humør. Hele 40% af de “ikke glade” medarbejdere kom i bedre humør i løbet af dagen, mens kun 17% af de glade kom i dårligere humør. Juhuuu!

Undersøgelsen viser altså tydeligt at det, som leder/arbejdsgiver, er en god idé at sørge for at dine medarbejdere får en god start på dagen. Hos Projekt Arbejdsglæde har vi længe arbejdet med øvelser og tips til hvordan man kan starte dagen positivt. F.eks. “Start afdelingsmødet med en succeshistorie” eller “Niveau-5 godmorgen” – en øvelse hvor vi træner at sige godmorgen til vores kolleger på en glad og oprigtig interesseret måde.

Relateret artikel:

Sig niveau-5-godmorgen

 

 

 

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar