4 greb til at sikre arbejdsglæden
Starten af et nyt år, er et oplagt tidspunkt at spørge dig selv:
Hvad gør vi for at bevare – og måske styrke – arbejdsglæden i mit team? Selv hvis niveauet er “ok”, så er der altid noget at arbejde med. Her er fire nøglestrategier, der bygger på forskningsbaseret viden – og hvad du som leder kan fokusere på:
1) Fjern unødige frustrationer og strukturelle barrierer
Når medarbejdere oplever gentagne irritationer, uklare ansvarsområder, meningsløse processer eller flaskehalse, dræner det motivation og trivsel. Det kan være alt fra for mange møder, mangelfuld kommunikation, uklare forventninger eller dårligt planlagte arbejdsgange. Som leder bør du arbejde systematisk på at afdække disse udfordringer.
Hvad du konkret kan gøre:
- Lav en “smerteliste” – Du kan bede teamet om at nævne 3 ting der dræner deres energi. Tag én ting ad gangen i løbet af de kommende måneder og arbejd med at forbedre eller helt fjerne.
- Lav faste kvartalsvise samlinger, hvor I gennemgår processer, arbejdsgange og organisering i teamet.
2) Udeleger mere ansvar – og vis tillid
At uddelegere ansvar hjælper med at lette din egen arbejdsbyrde — og så sender det et signal om tillid og anerkendelse til dine medarbejdere. Når de får mere ansvar, oplever de ofte deres job som mere meningsfuldt og engagerende.
Hvad du konkret kan gøre:
- Når du uddelegerer, vær klar på at give både mandat og støtte. Definér rammerne – mål, tid, forventninger – men lad medarbejderen styre “hvordan”.
- Identificer opgaver eller beslutningsområder, som i dag ligger hos dig, men måske kunne håndteres af andre. Prøv at uddelegere mindst én sådan opgave pr. medarbejder det næste kvartal.
3) Giv rum til autonomi og indflydelse
Ud over ansvar, handler det også om at give medarbejderne reel mulighed for at påvirke deres arbejde: planlægning, metoder, prioritering, udvikling. Når folk har mulighed for at forme deres egen hverdag, øges oplevelsen af ejerskab og mening.
Hvad du konkret kan gøre:
- Invitér medarbejderne til at komme med input til, hvordan arbejdet organiseres – f.eks. arbejdsrutiner, prioritering og fordeling af opgaver, fleksibilitet og eventuelt hvordan de ønsker at vidensdeling foregår.
- Start gerne i det små, så I løbende kan evaluere. Det kunne være øget fleksibilitet eller selvstyring på nogle opgaver. Når I evaluerer skal I naturligvis både se på hvad der virkede, og hvad der skal justeres.
4) Kend dine folk – og skab plads til relationer
Arbejdsglæde handler ofte lige så meget om relationer, følelse af at høre til, at blive set og hørt. Når du som leder kender dine medarbejdere – deres styrker, udfordringer, motivationer – får du bedre forudsætninger for at støtte dem, give dem ansvar der giver mening for den enkelte – og naturligvis skabe et miljø hvor de trives. Samtidig er relationer kollegaer imellem også en kilde til arbejdsglæde.
Hvad du konkret kan gøre:
- Giv dig tid til individuelle samtaler – ikke kun performance- eller udviklingssamtaler, men “hvordan har du det”-samtaler. Vær nysgerrig på at kende alle dine medarbejdere.
- Skab rum og rammer for kollegiale relationer – Planlæg teamdage, social tid, kollaborative arbejdsformer, tværfaglige grupper, vidensdeling osv. Lav faste rutiner hvor kollegerne har mulighed for at lære hinanden at kende – både fagligt og kollegialt/menneskeligt.
Lav en klar ledelsesplan for 2026
Når du nu står ved tærsklen til et nyt år, er det et godt tidspunkt at stoppe op. Hvad har året lært dig om arbejdsglæden i dit team — og hvordan vil du arbejde med det i 2026? Det sker ikke af sig selv. Arbejdsglæde og trivsel bliver kun stærkere, når du som leder arbejder med det løbende og bevidst.
Når du griber fat i de fire ovennævnte greb, sender du et tydeligt signal: Arbejdsglæden er en strategisk del af måden, I arbejder sammen på. Og når du starter 2026, med en klar intention og en konkret plan, viser du at arbejdsglæde er en klar prioritet fra ledelsen.
Relaterede artikler:
- Lav magtbalance og høj tillid – sådan bruger du den
- 5 små handlinger der kan ødelægge psykologisk tryghed – og hvad du kan gøre i stedet
- Sådan leder du med emotionel intelligens
- Tillid – hvad siger hjerneforskningen?
- Kend alle dine folk
- Tag 5 minutter med en medarbejder hver dag
- Skab tillid med ærlig kommunikation
- Konkrete tips til at pleje relationerne på jeres arbejdsplads
- Trivsel i teams – skab fokus på det gode
- 10 tips til at engagere dine medarbejdere
Vil du, som leder, gøre en positiv forskel? Vil du fastholde og tiltrække medarbejdere? Så er et af dine vigtigste værktøjer arbejdsglæde.
Få 12 årlige ledertips der gør dig til en endnu bedre leder.
