Ubevidste bias modvirker inklusion

Ubevidste bias - Photo pavlovakhrushev

Ubevidste bias modvirker inklusion

Videnskaben om ubevidste bias (eller implicitte fordomme) viser, at vores hjerner hurtigt og automatisk danner associationer og vurderinger om mennesker – ofte uden vi er bevidste om det.

Disse bias opstår, fordi hjernen er programmeret til at kategorisere og organisere information hurtigt. Det hjælper os med at navigere i en kompleks verden. Dog kan dette føre til fejlagtige eller uretfærdige vurderinger af andre mennesker, især når vi træffer beslutninger baseret på stereotype forestillinger.

Ubevidste bias ofte er baseret på faktorer som race, køn, alder, social status og andre synlige eller kulturelle træk. Men fordomme rækker dybere. De kan også forme, hvordan vi vurderer en kollegas præstationer og potentiale – ofte ud fra personlighed eller kommunikationsstil. Og vores ubevidste bias kan også påvirke dig der er leder. For eksempel når du skal beslutte hvem du vælger at forfremme eller inkludere i bestemte projekter.

Hvis du f.eks. er mere stille under møder eller kommer fra en kultur, der værdsætter ydmyghed frem for selvpromovering, kan du risikere at blive overset, fordi du ikke passer ind i normen for den “klassisk medarbejder”. Men det betyder ikke, at dine bidrag er mindre værdifulde.

Ingen diversitet uden inklusion

Ægte inklusion handler om at skabe plads til alle, uanset hvordan vi udtrykker os eller ser ud. Det betyder, at enhver organisation, skal sikre, at alle medarbejdere bliver hørt og værdsat – uden at tvinge nogen ind i en bestemt form.

At skabe inklusion i en virksomhed kræver en strategisk og vedvarende indsats, som engagerer både ledere og medarbejdere.

Her er nogle praktiske tips som forhåbentlig kan inspirere til at gøre noget:

1. Skab en inkluderende kultur fra toppen

2. Tydelig og transparent kommunikation

3. Uddannelse og træning i bevidstgørelse om bias

4. Skab et trygt miljø med høj grad af psykologisk tryghed

5. Inkluderende rekrutteringsprocesser

6. Løbende evaluering og forbedring (fejr succeser og lær af udfordringer)

Inklusion i en virksomhed, handler om at skabe et miljø, hvor alle medarbejdere føler sig værdsatte, hørt, samt har lige muligheder for at bidrage og lykkes. Det kræver både kulturelle ændringer, strukturelle tiltag og en kontinuerlig indsats for at identificere og fjerne bias, samt fremme diversitet og inklusion.

Implicit Association Test (IAT)

Forskere bruger tests som “Implicit Association Test” (IAT) til at måle ubevidste bias. Det har har afsløret, hvor udbredt disse fordomme rent faktisk er.

Den gode nyhed er, at bevidstgørelse om bias og systematiske tiltag, såsom strukturerede interviews, anonymiserede ansøgninger m.v., kan hjælpe med at mindske deres negative effekt.

Træning og refleksion omkring diversitet og inklusion kan også hjælpe individer og organisationer med at genkende og håndtere ubevidste fordomme.

Implicit Association Test (IAT)

IAT er udviklet af forskerne Anthony Greenwald, Mahzarin Banaji og Brian Nosek. IAT er blevet en central metode til at måle implicitte fordomme og er bredt anvendt i forskning og praksis over hele verden.

IAT undersøger, hvordan vi ubevidst forbinder bestemte grupper (som race, køn, alder) med positive eller negative egenskaber. Forskning baseret på IAT har vist, at mange mennesker har implicitte fordomme, selv når de ikke har bevidste fordomme. Det gør denne test til et banebrydende værktøj i forståelsen af ubevidste bias.

Du kan finde mere information om IAT samt adgang til selve testen og relaterede studier på Harvard University’s Project Implicit.

I organisationer måler man DEI (Diversitet, Equity, Inklusion). Dette gøres for at vurdere hvordan organisationen håndterer deres arbejdsmiljø i forhold til diversitet og inklusion. Der er flere metoder og værktøjer, som virksomheder bruger til at vurdere deres DEI-indsats, herunder kvantitative og kvalitative målinger.

Ved at analysere demografiske data, engagement, inklusion, løn, omsætning og ledelsesdiversitet, kan virksomheder få et præcist billede af, hvor godt de klarer sig med deres DEI-indsatser. Og ikke mindst – hvilke områder der kræver yderligere opmærksomhed og handling.

Hvorfor måle DEI?

Virksomheder, der reducerer bias og fremmer en høj grad af inklusion, opnår en række konkrete fordele i forhold til dem, der ikke er inkluderende. Her er nogle af de mest markante gevinster:

  • Øget innovation og kreativitet
  • Bedre beslutningstagning med hensyntagen til flere synspunkter
  • Flere højtkvalificerede kandidater når ingen ekskluderes
  • Højere engagement
  • Højere arbejdsglæde
  • Forbedret brand og omdømme

At blive bevidst om dine egne ubevidste bias er et vigtigt skridt mod at skabe et mere retfærdigt og inkluderende arbejdsmiljø. Det handler ikke kun om at ændre dine holdninger, men også om at udfordre de vaner og mønstre, du måske ikke er klar over. Din bevidsthed og vilje til at lytte og være nysgerrig på andre, kan være med til at skabe en kultur, hvor alle føler sig værdsat og set.


Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar