Husker du at værdsætte dine medarbejdere?

Ledertip: Få det bedste ud af dine 1:1 medarbejdersamtaler photo_by_Melpomenem_Getty_Images_Pro

Husker du at værdsætte dine medarbejdere?

I morgen, fredag d 2.marts 2018 har de i USA det de kalder “Employee Appreciation Day“. Det er ikke en officiel dag, men det er altid den første fredag i marts måned. Dagen skal hjælpe ledere med at få opmærksomhed på, om de husker at værdsætte deres medarbejdere, ikke kun denne dag men i det hele taget.

Der er flere måder at vise dine medarbejdere at du værdsætter dem. Du kan anerkende dem for deres arbejde, en ekstraordinær indsats, deres hjælpsomhed overfor andre eller for at være en god kollega. Når du anerkender dine folk, styrker det jeres relation og du viser dem at de gør en forskel.

Hvordan du gør vil jeg lade være op til dig, men vælg en måde der passer både til dig selv om modtageren(modtagerne). Gør det enkeltvis med hver af dine medarbejdere eller gør det fælles for alle.

Her har du lidt idéer:

  • Overrask med morgenmad til dit team/afdeling
  • Hold en fælles pause i løbet af dagen hvor du fortæller hvad du konkret værdsætter ved teamet
  • Invitér teamet/afdelingen til en fælles frokost (eventuelt i hold)
  • Lav noget sjovt sammen. Hvad med en kegleturnering?
  • Skriv en personlig besked til alle dine medarbejdere med hvorfor du værdsætter ham/hende

Uanset hvordan du gør, så husk at fortælle dine folk at du værdsætter dem, og fortæl konkret hvad det er de gør godt. Og husk at sige tak. Tak er et fantastisk lille ord, og så betyder det så uendeligt meget for modtageren. Der er helt sikkert en eller flere af dine medarbejdere der fortjener et tak. Du kunne jo f.eks. lave et lille kort til hver enkelt medarbejder hvor du skriver hvad du værdsætter hos den enkelte, det er helt sikkert en besked de vil gemme i mange mange år. Her er et ekempel på vores “Tak for din arbejdsglæde-kort”, dem er du meget velkommen til at kopiere :-)

Rigtig god “Employee Appriciation Day” på fredag!!

Vores ledertips er enkle, simple og ikke mindst effektive ting du kan gøre for at øge din og dine medarbejderes arbejdsglæde.  Når du bruger vores ledertips på din arbejdsplads, vil vi rigtig gerne høre om det – skriv en kommentar herunder og lad os vide hvordan det gik. Se alle vores ledertips her 

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar