Giver dit arbejde mening?

Giver dit arbejde mening

Føler du at dit arbejde giver mening? Eller er du blandt de mange der føler at de har en masse opgaver der er spild af tid? Den samme trædemølle dag efter dag… Måske er du blevet tildelt opgaver der er spild af tid, eller måske er det blot kommunikationen hos jer der er for dårlig. Måske har din chef slet ikke forklaret dig meningen med dine arbejdsopgaver. Er det sådan dit arbejdsliv skal forløbe? Nej selvfølgelig ikke! En undersøgelse foretaget af Teresa Amabile & Steve Kramer (Læs mere her: The Progress Principle) viser at arbejdslivet bliver stærkt beriget, når medarbejdere føler at de udfører meningsfuldt arbejde – altså når de føler at de gør en forskel.

Hvorfor er mening så vigtigt? Fordi når arbejdet giver personlig mening, får du meget lettere en følelse af ejerskab i dit job. Og som Scott Keller beskriver i hans artikel på Harward Business Review, når medarbejdere tager ejerskab er de mere kommittede, mere motiverede og mere engagerede. Og det betyder bedre performance og dermed bedre bundlinje.

Underligt nok er der ikke mange virksomheder der har forstået dette. Fremtidens ledere har en kæmpe opgave. De skal kommunikere til deres medarbejdere, at det arbejde de udfører bidrager til noget meningsfuldt. Og husk, når du som leder kommunikerer kan du gøre det på 2 måder, du kan motivere eller demotivere. Motiver dine medarbejdere ved at synliggøre de meningsfulde resultater de skaber hver eneste dag!

Læs mere i artiklen “To Give Your Emplyees Meaning, Start with Mission” af Teresa Amabile og Steve Kramer

Relaterede artikler: 

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar