Jeg har godt nyt og dårligt nyt. Hvad vil du høre først? OK – de dårlige nyheder først.
Undersøgelser viser, at mange ledere ikke er særlig venlige mennesker. Egenskaber som empati, pli, hensynsfuldhed og åbenhed overfor andre ser man simpelthen mindre i ledere end i organisationen generelt.
Det er der to grunde til. For det første er der mange som ikke forbinder det at være rar med det at være en god leder. Når beslutningen skal tages om hvem der skal forfremmes, falder valget typisk på den mest ambitiøse, den mest assertive, den mest professionelle eller den mest seriøse – i stedet for på den som er et godt, venligt menneske. Mange steder kan det ligefrem tale imod dig som leder hvis du er rar, fordi du kan blive set som lidt naiv eller svag. I USA har man sågar et forfærdeligt udtryk som hedder ”Nice guys finish last.” Det siger vist det hele.
Den anden grund til at ledere er mindre rare end de burde være er, at selve det at få magt gør nogle kedelige ting ved os. Psykologiske forsøg har dokumenteret effekten. I samme øjeblik en person får magt over andre, bliver personen mere hensynsløs, mere fokuseret på egne behov og mindre åben overfor andres ideer.
Og det er ikke så heldigt, for rare, venlige ledere er mere effektive og skaber bedre resultater. Linda Thaler og Robin Koval gjorde deres reklamebureau Kaplan Thaler Group til et af USAs hurtigst voksende og de gjorde det ikke med frygt, magtkamp og intimidering men med blomster og chokolade. I deres fremragende bog ”The Power of Nice” (ikke udkommet på dansk) viser Kaplan og Thaler at man endelige ikke skal forveksle venlig med svag, naiv eller ubeslutsom. Tværtimod. Venlige ledere løser problemerne, motiverer deres teams og skaffer ordrerne hjem til firmaet. De gør det bare på den positive måde.
Herhjemme har vi Alfred Josefsen som et blandt mange eksempler på en topleder der er venligheden selv, er respekteret og vellidt og stadig har power og handlekraft til at skabe arbejdsglæde og succes som direktør i Irma.
Og nu til den gode nyhed: Nye undersøgelser viser, at ledere kan træne deres venlighed og dermed modvirke den negative effekt som magt og indflydelse ellers har på mange mennesker. Det handler om hver dag at gør noget, som trækker i den rare retning. Her er mit bud på tre helt konkrete ting ledere kan gøre.
1: Kom rundt og mød dine folk. Kaplan og Thaler peger på, at dårlige manerer i ledere, især florerer bag lukkede døre på chefkontoret. Tag tiden til at møde dine folk, lære dem at kende og forstå deres situation og behov. Flyt fokus fra din personlige præstation til deres succes og jeres fælles præstation som team.
2: Husk at sige god morgen. Alt for mange chefer møder på arbejde og går den direkte vej ind på deres eget kontor. Det er dødbanalt, men dødeffektivt at tage dig en lille smule tid hver morgen til at sige et glad, personligt god morgen til dine medarbejdere.
3: Dyrk roserne. Hver gang der er en lejlighed (og det er der ofte) så få givet dine folk ros og anerkendelse for deres gode arbejde. Det gør det også meget nemmere at give kritik, når tingene ikke fungerer som de skal – og det er også en meget stor del af det at være venlig.
Det er kort og godt på tide, at vi anerkende venlighed som en af de væsentligste egenskaber hos gode ledere, fordi venlige ledere skaber mere arbejdsglæde, mere succes og bedre resultater. Er din organisation klar til det? Og er du klar til at dyrke venligheden selv?
Denne tekst er oprindeligt bragt som ledelsesklumme i JyllandsPosten.
Undersøgelse
Vi har lavet et spørgeskema med 5 hurtige spørgsmål om venlig ledelse:
Klik ind og besvar undersøgelsen allerede nu – det tager højst 1 minut.
Din mening
Hvad tænker du? Er din leder rar og venlig? Hvordan viser det sig? Har du prøvet at have en leder, der var modsat? Hvad gjorde det ved dig? Skriv endelig en kommentar, vi vil rigtig gerne høre din mening.