Firmajulegaver – er det en god idé?

Photo by freestocks on Unsplash.com

Firmajulegaver – er det en god idé?

Vi har ikke rigtig tal på, hvor mange danske arbejdspladser der giver deres ansatte firmajulegaver. Men inden for det private erhvervsliv er det forholdsvis mange. Men ikke alle medarbejdere bliver glade for julegaven. Og hvorfor egentlig ikke?

Hvad kan være årsagen til at nogle ikke bliver glade for firmajulegaven?

  • Det er noget vi forventer
  • Vi får gaver vi ikke ønsker os eller ikke har brug for.
  • Det er ofte upersonlige gaver eller gaver vi selv vælger ud fra et katalog

Desuden er der også en tendens til at vi sammenligner os med andre. Hvis f.eks. min søster får julegave fra hendes arbejdsplads, kan det gøre mig utilfreds såfremt jeg ikke får fra min – det gælder primært for medarbejdere, som i forvejen ikke er specielt glade for deres job.

Undtagelsen kan være, hvis julegaven kommer som en overraskelse, noget medarbejderne ikke havde forventet. Mange i det offentlige er f.eks. ikke vant til at få julegave, og vil se det som en anerkendelse af deres indsats at få en uventet julegave.

Lad os se lidt nærme på de 3 mulige årsager:

  1. Det er noget vi forventer, så det gør os ikke ekstra glade.
    Umiddelbart sidestilles det som en del af lønnen, og ikke som en særlig anerkendelse. Det er noget vi simpelthen regner med.
    Hvis vi til gengæld er vant til at få julegaver – og de bliver taget fra os – vil det typisk påvirke os negativt. Det er det psykologer kalder “loss aversion”, altså at vi hader at miste noget vi har.

  2. Vi får gaver vi ikke ønsker os eller ikke har brug for.
    Vi har desværre ofte hørt at medarbejdere brokker sig over julegaven. Det kan være at de får en flaske hvidvin, men bedst kan lide rødvin. Eller de får en Georg Jensen Damnask-dug, magen til den de fik 10 år tidligere… Begge eksempler er ikke tænkte eksempler, men fra den virkelige verden.

  3. Det er ofte upersonlige gaver eller gaver vi selv vælger ud fra et katalog.
    Og det må da også være svært for virksomheden, at finde gode gaver – gaver der passer til alle. Den måde man ofte kommer udenom det på, er at medarbejdere vælger deres firmajulegave ud fra et katalog. Og det virker ofte heller ikke optimalt. Det værste jeg har hørt, er at nogen ærligt fortæller, at de ikke kan bruge nogen af gaverne, men vælger ud fra hvad de regner med at kunne sælge videre på f.eks. dba, Marketplace eller lign.

Hvad kan man ellers gøre?

  • Lad medarbejderne købe personlige gaver til hinanden
  • Medarbejderne vælger en velgørenhed de vil donere pengene til. Måske endda lade nogle kolleger aflevere dem personligt, så de kan se hvilken forskel de gør for andre.
  • Brug pengene på at gøre noget sammen i virksomheden (evt. i de enkelte afdelinger/teams).
  • Er der ikke et budget til julegaver? Du kan, som leder, skrive et personligt julekort til alle dine medarbejdere, hvor du skriver hvad du specielt sætter pris på hos den enkelte. En god måde at anerkende medarbejdere på – det er endda særlig relevant her efter conora-pandemien, hvor mange har ydet en ekstra indsats eller været særligt udfordret.

Vores råd

Derfor er vores råd til arbejdspladserne, at firmajulegaven bringer mest glæde hvis den er personlig, kommer uventet, gives som anerkendelse med en personlig hilsen fra chefen. Og overræk den meget gerne personligt til dine medarbejdere. Overvej endda om I hellere skal bruge tid, energi og penge på andre initiativer, som har en konkret indvirkning på arbejdsglæden – noget flest muligt synes er meningsfuldt.

Relaterede artikler:

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar