Arbejdsglæde – en ny glad kunde!

Hvor er jeg bare super glad og stolt! Jeg har lavet et miniforløb hos en kunde, som havde lidt udfordringer med arbejdsglæden. Virksomheden havde over nogle år været i voldsomt vækst og det var svært at følge med (i 2002 var der 5 medarbejdere nu er de 70). De havde fået lavet en arbejdsmiljøundersøgelse som viste at der generelt var god stemning, men deres arbejdsglæde var dalet. De to ejere fortalte inden forløbet, at det var en stor omvæltning for dem. De havde købt virksomheden fordi de brændte for faget, men de havde ikke forestillet sig den hurtige vækst og med den fulgte en masse nye lederopgaver med. Væksten var jo heldigvis et tydeligt tegn på at de og deres medarbejdere var dygtige og at deres kunder var glade, men arbejdsglæden skulle løftes.

Det arbejdsglæde-miniførløb jeg lavede med virksomheden, indeholdt bl.a. 2 workshops – først en for alle ledere og dernæst en for hele virksomheden (medarbejdere og ledere). Der blev efterfølgende nedsat et arbejdsglædeudvalg, som på baggrund af de idéer der var kommet op på workshoppen, startede det videre arbejde med arbejdsglæden.

Vi foretog en arbejdsglædemåling før første workshop og en mere 8 måneder efter, for at se om miniforløbet sammen med arbejdsglædeudvalgets arbejde havde gjort en forskel. Og hold da helt op hvor var måling nr. 2 flot!!

Virksomheden var gået meget frem på følgende punkter:
– Arbejdsglæde
Arbejdsglæden steg fra 40% til 62% i den gladeste svarmulighed af 3 mulige.

– Det gode kollegaskab
Deres kollegaskab var i forvejen godt, men steg fra 72% til 84% i bedste svarmulighed af 3 mulige.

– Relation til nærmeste leder
Steg fra 40% til 65% i den bedste svarmulighed af 3 mulige.

– Ros/anerkendelse (fra både kolleger, leder og kunder)
Ros steg fra 40% til 60% i den bedste svarmulighed af 3 mulige. I første måling havde  30% svaret at de slet ikke havde fået ros den forgangne uge mod blot 11% i måling nr. 2.

– Om medarbejderne har følt sige gode til deres arbejde
Steg fra 40% til 60% i den bedste svarmulighed af 3 mulige.

En af de 2 ejere har sendt følgende feedback til mig:

Vi har en gruppe af medarbejdere som passer godt på hinanden, og som samtidig giver den en skalle på arbejdspladsen. Det havde vi også før kurset, men der er alligevel sket noget der har hævet niveauet, og det kan mærkes af alle. Til julefrokosten var der en ny medarbejder der tilkendegav over for mig, at det var første gang i hendes 20 årige karriere at hun var på en arbejdsplads hvor hun glædede sig til at komme på arbejde. Jeg har fået så mange tilkendegivelser fra glade medarbejdere over den senere tid, og det er kæmpe stort

Jeg er stolt over at se det arbejde denne virksomhed har fået sat i gang efter arbejdsglædeforløbet. Både lederne og medarbejderne gjorde en ekstra indsats for arbejdsglæden – naturligvis med tovholderne fra deres arbejdsglædeudvalg. Det er lige præcis det der giver mig arbejdsglæde – når jeg kan være med til at flytte mennesker.

Vores foredrag og workshops flytter ikke noget alene, men det det kunden efterfølgende gør der kan gøre en forskel – vi kan blot inspirere…

Skrevet af Arlette Bentzen

Arlette er certificeret i positiv psykologi og har mange års erfaring som underviser og foredragsholder og har været en del af Arbejdsglæde nu siden 2010. Arlette får arbejdsglæde af at flytte mennesker og når der opstår ny energi hos den organisation hun har arbejdet med.

Skriv en kommentar