Vi har hørt det masser af gange “Smil Det Smitter”, og ved du hvad … den er god nok :-) og Irma havde endda engang (i min barndom) hjerteformede klistermærker med netop dette budskab, mon de har dem endnu? Og jeg har selv prøvet det, altså at smile til mennesker jeg møder (også nogle jeg slet ikke kender) og det virker hver gang! De smiler igen :-)
Så ja … godt humør smitter – det humør du møder frem på jobbet i, er afgørende for relationerne til dine kollegaer, dine chefer og alle andre mennesker du er i kontakt med i løbet af dagen. Men hvad med dårligt humør smitter det også? Ja desværre, og ofte i endnu højere grad end det gode humør.
Merideth Ferguson fra Baylor University,Texas, har stået for en undersøgelse, hvor hun påviser at én medarbejder der er i dårligt humør ikke blot kan ødelægge stemningen på hans/hendes arbejdsplads, men også ødelægge privatlivet og starte en kædereaktion via partneren til dennes arbejdsplads. Medarbejderens dårlige humør fremkalder nemlig stress, så han/hun kommer ulykkelig hjem uden overskud til familielivet. Partneren vil naturligvis aflaste og kompenserer ved at tage flere praktiske byrder på sig, og det kan betyde, at partneren møder stresset op på sit arbejde… Ja og så er kædereaktionen sat i gang.
Så lad mig slå fast; det er ikke i orden hvis du har en en kollega eller en chef der spreder dårlig karma eller måske endda mobber dig. Forkert adfærd skal stoppes og adfærd der ikke påtales er jo egentlig er lig med accepteret adfærd, så det er ikke godt at lade stå til. Det er naturligvis vigtigt at ledelsen her træder i karakter og skaber tillid og fremmer den gode opførsel. Så her en lille opfordring til: SMIL det smitter :o)
Læs hele historien fra Videnscenter for Arbejdsmiljø her
Relaterede artkler:
- Få en god start på dagen
- De dårlige dage på jobbet
- Stop de sure
- En positiv dag
- Sig niveau-5 godmorgen
Har du en historie fra din arbejdsplads du vil dele med os? Skriv din kommentar her under.
Åh … havde lige glemt “Ikke på skind” klistermærket … :-)