Klimabevidst med arbejdsglæde

Klimatopmødet er undervejs her i København, og over frokosten idag diskuterede vi klima… og arbejdsglæde! Spørgsmålene kom op: “Hvem gør allerede meget for klimaet?” og “Hvad kan det betyde for arbejdsglæden, at ens arbejdsplads gør noget positivt for klimaet?”

Miljøbevidste virksomheder er jo ikke noget nyt fænomen. Hvad der er rigtigt spændende er, at flere virksomheder er ved at opdage, at miljø- og klimabevidsthed faktisk kan betyde større profit! Et eksempel er Interface. De er verdens største producent af tæpper, og de valgte på et tidspunkt at designe og producere et særligt miljøvenligt tæppe. Til trods for at tæppet var dyrere at fremstille end firmaet andre produkter, blev det straks en bestseller, og tæppet har tjent en formue ind.

Skiftet til større bevidsthed om konsekvenserne for den verden vi lever i, kom til Interface’s direktør Ray Anderson som en åbenbaring. Han siger:

Det gik op for mig, at min måde at drive Interface på, havde været på plyndrer-måden. Jeg plyndrede noget der ikke er min, noget der tilhører hvert levende væsen på Jorden.
Så jeg sagde til mig selv: Du godeste, en dag kommer folk som mig i spjældet.

Andre har ikke den direkte financielle fordel af miljø- og klimabevidsheden, men gør en indsats alligevel. Virksomheden Patagonia er et eksempel bland mange på en virksomhed der har besluttet at donere 1% omsætningen, eller 10% af overskudet (det største tal gælder) til en miljøsag, udvalgt af medarbejderne. Er du klar til at gå så langt, så kan du gøre noget tilsvarende ved at tilmelde dig “1% For The Planet” her her.

I kategorien “mindre men stadigt gode tiltag” har vi Københavns Kommune, der for nyligt valgte at droppe vand i flasker og dunke, og i stedet udelukkende servere postevand. Hovedargumentet var, at der kan være hormonforstyrende stoffer i emballagen. Det skal dog ikke overses, at CO2-udledningen er ca. 1000 gange større ved falskevand end ved postevand. Byen Bundanoon (det heder den altså :o) i Australien forbød af den grund tidligere i år al salg af flaskevand, efter en folkeafstemning bland borgerne.

En undersøgelse gennemført i 2008 viste, at succesfulde virksomheder der har valgt den grønne stil i gennemsnit oplever en tredobling af kundetilfredsheden, medarbejdertilfredhed der stiger med en faktor 4,7 (!) og omsætningen pr. næse er 1,7 gange større end gennemsnittet. Med de tal for øje, så er det slut med at hævde at en grøn samvittighed blot er en udgift.

Mere konkret, så giver det at arbejde for en særlige klimabevidst virksomhed noget at prale af for de ansatte. For nogen vil det blot være et attraktivt træk der spiller ind på vurderingen af mulige arbejdspladser, på linje med frokostordning, fitnesscenter og filmklub. For andre er det knyttet op på selve meningen i det at gå på arbejde, og det er derfor en væsentlig motivationsfaktor, hvilket da også ses tydeligt i tallene ovenfor.

Så du kan jo overveje hvad I kunne gøre på din arbejdsplads. Hvilke grønne aktiviteter ville give mening for jer? Om det er at slukke for computere der ikke bruges (en pc der er tændt konstant udleder ca. 1 ton CO2 på et år), at droppe flaskevandet eller gennemføre jeres egne større initiativer, det er ikke det vigtigste. Det vigtigste er at I gør noget, for deri ligger meningen, stoltheden, følelsen af at vi gør noget, og i sidste ende: arbejdsglæden.

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

Skriv en kommentar